انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران

جمعی از دانشجویان مستعد در کنار هم گرد آمده اند تا در یک فضای دوستانه به اعتلای علمی جمهوری اسلامی ایران کمک کنند. انشاءالله

انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران

جمعی از دانشجویان مستعد در کنار هم گرد آمده اند تا در یک فضای دوستانه به اعتلای علمی جمهوری اسلامی ایران کمک کنند. انشاءالله

رسالت این وبلاگ به عنوان یک مرجع اطلاع رسانی در درجه اول انعکاس فعالیت ها و اقدامات انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران و در اولویت های بعدی، اطلاع رسانی درباره اخبار و مطالب مربوط به رشته حسابداری در سطوح آموزشی و حرفه ای و همچنین فعالیت های مرتبط دانشجویی می باشد.


                                                          
                  


                                                                   



                                                          


                      
                                                          



                                                          


عصر روز شنبه ۲۰ تیر ماه رهبر معظم انقلاب در دیداری صریح و صمیمی با بیش از هزار جوان دانشجو، بیش از ۴ ساعت به دغدغه ها، مطالبات، انتقادها و پیشنهاد های آن ها گوش دادند و درباره مسائل مختلف از جمله آرمان خواهی،الزامات افزایش تاثیرگذاری تشکل های دانشجویی، مسائل منطقه، تداوم استکبارستیزی ملت ایران و مسائل روز دانشجویی با آنان سخن گفتند.

قبل از شروع بیانات ایشان نه نفر به نمایندگی از دانشجویان به ایراد سخنان خود پرداختند

زینب السادات حسینی دانشجوی مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و نماینده دفتر تحکیم وحدت، سخنان خود را با حوزه اقتصاد آغاز نمود و به انتقاد از نادیده انگاشتن ظرفیت عظیم ملت ایران در این باره پرداخت و سخنان امام خمینی(ره) در باره اتکا به ظرفیت های درونی را یادآور شد. بخش بعدی سخنان حسینی به حوزه فرهنگ معطوف بود و در مقدمه سخنانش درباره فرهنگ گفت: «باید تکلیف دکترین فرهنگی را یکبار برای همیشه معین کرد» و در ادامه یه ذکر دو نکته درباره فرهنگ پرداخت: ۱- برداشته شدن نگاه سیاسی از مقوله فرهنگ و استقلال ساختار اجرایی فرهنگ از تغییر دولت ها ۲-جوان گرایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ سپس به مشکلات حاکم بر آموزش عالی در چند بند پرداخت: درخواست برخورد جدی با خاطیان طرح بورسیه ها ـ انتقاد از تبدیل فضای دانشگاه ها به جولانگاه سیاسی ـ انتقاد از نقش آفرینی مقالات علمی در پازل غرب و عدم خدمت به توسعه فنی کشور. و در آخر با ذکر چند تذکر به سخنان خود پایان داد که یکی از موارد آن نقدی بر نظام بانکی کشور بوده است. ـ مشروح بخشی از سخنان ایشان درباره مسائل علمی و بانکی را در ادامه مطلب بخوانید-

علی پهلوان کاشی نماینده جامعه اسلامی دانشجویان، سخنان خود را با جایگاه نظام اسلامی در احیای تمدن اسلامی شروع کرد و افزود «آنچه اکنون برای ما حائز اهمیت است، توجه به مسئله کارآمدی است». در ادامه به وضعیت حساس کشور در شرایط کنونی و لزوم بهره برداری از این فرصت برای تبدیل شدن به یک قدرت برتر آسیایی و حتی یک ابر قدرت در معادلات و مناسبات جهانی اشاره کرد و اضافه کرد: با تغییر الگوی مبارزاتی ملل مسلمان و جوانان مبارز منطقه از مدل های مارکسیستی به اسلام ناب؛ دشمن با درک دقیق تقابل تفکر اسلام سیاسی و لیبرال دموکراسی به دنبال پیگیری پروژه ناکارآمد نشان دادن اسلام سیاسی در ذهن وقلب این ملل است. پهلوان کاشی درمحور بعدی به لزوم پرهیز از اتهام زنی های سیاسی و جناحی و کشاندن دامنه این تهمت های ثابت نشده به سطح رسانه و مردم و در عین حال برخورد جدی با مفسدان اقتصادی به عنوان زیر سوال برندگان بهداشت روانی جامعه پرداخت. در محور دیگر اذعان داشت برای اثبات کارآمدی تفکر انقلاب اسلامی، تولید نرم افزار لازم برای حکمرانی بر جامعه حیاتی است و نیاز به نظریه های بومی و اسلامی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به شدت احساس می شود.

میکائیل دیانی نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، سخنان خود را با سوالی پیرامون میراث انقلاب و وضعیت آن در تنازع بین دو گفتمان غرب گرا و گفتمان اصیل خط امام آغاز کرد و در ادامه در چند بند به  مصادیق شناخت عرصه این نزاع پرداخت که محور های صحبت های وی بدین شرح است: ـمسئله خط امام- ایده دولت در اداره کشور- مسئله برخورد با منتقدان- در باب مذاکرات و سیاست خارجه- وضعیت معیشتی مردم و دوران طلایی واردات ـ فضای علمی کشور- فرهنگ- مبارزه با فساد- ناکارآمدی در رسانه ملی- سخن پایانی با رهبری... در ادامه مطلب بند مربوط به فضای علمی کشور را در سخنان نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل بخوانید.

به غیر از این سه نفر که مختصری از مهم ترین عناوین سخنانشان را در بالا آوردیم، افراد دیگری چون حسین شهبازی زاده نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی، وحید زارع نماینده بسیج دانشجویی و چند تن دیگر از دانشجویان به ایراد سخنرانی پرداختند که در آینده اهم مطالب ایشان را خواهیم آورد.

تصاویر این سه دانشجو را به ترتیب ذکر شده، در فوق می توانید مشاهده کنید.


مشروح بخش پایانی سخنان زینب السادات حسینی:

در این میان لازم می دانیم قدری هم به مشکلات حاکم بر آموزش عالی کشور پرداخته و نکاتی را با حضرت عالی در میان بکذاریم:

۱- سال گذشته شاهد طرح ادعایی بزرگ به عنوان بورسیه ها از جانب وزارت علوم بودیم. به طور ویژه خواستار برخورد جدی با خاطیان این عمل غیر اخلاقی و غیر شرعی و رسیدگی به این موضوع می باشیم. باتوجه به مصوبه ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، جق دادخواهی از دانشجویان گرفته شده و احکام دانشگاه ها نهایی و غیر قابل اعتراض هستند؛ از جهتی با عنایت به اصل ۳۴ قانون اساسی حق دادخواهی در قوه قضاییه برای همه افراد محترم بوده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی تواند این حق را از دانشجویان بگیرد.

۲- فضای سیاسی دانشگاه جولانگاه افراد سیاسی و پر حاشیه شده است که ادامه این روند، دانشگاه را سیاستزده و دانشجویان را یه پیاده نظام احزاب تبدیل خواهد کرد....

مطلب دیگر در مورد فضای دانشگاه سخت گیری مسئولین دانشگاهی به تشکل های انقلابی و عدم حمایت مادی و معوی از آنها می باشد.

۳-امروز با رجوع به آمار سایت های معتبر و اذعان مسئولین وزارت علوم می توان دریافت که رتبه ایران در تولید علم از ۱۵ به رتبه ۱۷ رسیده و نهال نوپای علم در کشور با کاهش رشد مواجه شده است. با حفظ این روند و ادامه افت رتبه ایران در آینده ای نزدیک شاهد عقب ماندگی کشورمان از کشورهای منطقه خواهیم بود.

۴ـ هنوز هم دانشگاه های کشور با تولید مقاله، به نقش آفرینی در پازلی مشغول اند که غرب تهیه کرده است. امروز مقالات ISI اساتید کشور به صرف معتبر بودن مجلات خارجی در خدمت تحقیق و توسعه ی کمپانی های غربی قرار می گیرد. تا کی قوانین کشور، تداوم سیستماتیک این امر غلط و توهین آمیز را بر دانشگاهیان تحمیل خواهد کرد؟ قوانینی می خواهیم تا دانشگاه را در خدمت توسعه فنی کشور خودمان در آورد. امروز اساتید و دانشجویان که از پول بیت المال گذران زندگی می کنند باید به این مسئله پاسخ دهند که چرا در ازای دریافت پول از جیب ملت ایران برای توسعه کمپانی های غربی تلاش می کنند.

واما چند تذکر:

۱-...

۲ـ...

۳- به عنوان نکته آخر لازم می دانیم نقدی بر نظام بانکی کشورمان داشته باشیم. امروز مردم عادی که تمکن مالی نیز ندارند پس از اخذ وام از بانک ها بعضا به دلیل مشکلات مالی ناشی از ورشکستگی، گرانی ها، و بی ثباتی های نظام اقتصادی با مشکل عدم بازپرداخت تسهیلات خود رو به رو شده و چون توانایی مالی ندارند با جریمه های دیر کرد کلانی مواجه می شوند که فرمول محاسبه آن متفاوت و ارقام حاصل از آن فرمول ها سرسام آور تر از سود بانکی است. اما این سوال مطرح است که چرا با وجود فتوای صریح تعداد زیادی از مراجع در مورد ربوی بودن دریافت این نوع وجوه، باز هم نظام بانکی به دریافت این پول از مردم اقدام می کند و متاسفانه با عناوینی جایگزین چون وجه التزام، به عمل غیر شرعی خود لباس شرع می پوشانند؟ چطور عده ای پیدا می شوند که بدون هیچ وثیقه ای وام های کلان دریافت می کنند و هیچ قصد بازپرداخت به بانک ها را ندارند اما این قانون در مورد آن ها اعمال نمی شود؟ به محضر حضرتعالی اعلام می داریم که با دست برتر بانک ها در این مورد، صدای خرد شدن استخوان طبقه ی ضعیف به گوش می رسد.

در انتها لطفا به این سوال که مکررا با آن در دانشگاه ها مواجه هستیم پاسخ فرمایید:

«تفاوت آنچه به عنوان نظام اقتصادی در کشورمان پیدا شده با مدل نظام سرمایه داری غربی در چیست؟»

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

                                                                                          




مشروح بخشی از سخنان میکائیل دیانی- بند مربوط به فضای علمی کشور:

رهبر معظم انقلاب اما در باب دانشگاه و خانه علم و فناوری حرف بسیار است. خط مشکوکی دنبال تقسیم تشکل های دانشجویی به اصلاح طلب و اصولگرا و قرار دادن آن ها در دسته بندی های سیاسی حزبی مرسوم است؛...

انحلال سازمان فضایی موجبات سرخوردگی دانشمندان، خروج نخبگان از کشور و توقف فناوری فضایی را به همراه داشته؛ کاهش شتاب علمی کشور، نگرانی بابت تحقیق و توسعه در صنعت هسته ای همه و همه دستاوردهای سیاسی کاری با علم و فناوری است، که ماجرای بورسیه ها هم در همین راستا قابل تحلیل است که بدون هیچ حاشیه ای باید گفت: بورسیه و ما ادراک ماالبورسیه !

و اما در مورد عدم اهمیت به مسئله پیشرفت درونزا در دانشگاه خدمتتان عرض کنیم، علت العلل این معضل در دانشگاه اساتید محترمی هستند که به استدلال شاه قاجار می گویند: انرژی هسته ای می خواهیم چه کار؟ سپس همین تئوری عقب مانده شان را توسط آقایان بی فکری در سیستم اجرایی پیاده می کنند و بعد از اینکه با کمک یکدیگر عامل عقب ماندگی کشور شدند، همین آقایان استاد خطاب به دانشجویان می گویند: دیدید گفتیم در جمهوری اسلامی نمی شود پیشرفت کرد!

مشکل اصلی ما همین جماعت استاد «ما نمی توانیم» هستند که هنوز ترجمه علوم ۵۰ سال پیش را به خورد دانشجویان می دهند. اگر این جماعت بروند و دانشگاه در اختیار عاشقان پیشرفت قرار بگیرد، ما می توانیم را ترجمه می کنیم گزاره ای برای تحقق «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، حتی کوبنده تر از مرگ بر آمریکا!

نگاه پوزیتیویستی در جامعه روز به روز زیاد می شود و  این ستون نظام غربی کمر خیمه جامعه ایرانی را خم خواهد کرد اما چه کنیم که نظام آموزشی کشور نیز نیروهایی جز این پرورش نخواهد داد؛ تفکر پوزیتیویستی  و تجربی در نظام آموزشی ترویج داده می شود، نظامی که در آن منطق استدلالی و تفکر انتقادی وجود ندارد و علوم دقیقه و تجربی و طبیعی بر علوم انسانی ارجحیت دارد. دانش آموزی که در این سیستم پرورش خواهد یافت جز منفعت طلبی، محاسبه گری و فردگرایی مرام دیگری نخواهد داشت و همین دانش آموز دیگر نمی تواند معادلات الهی را در ذهن خود حلاجی کند و در نهایت به انکار آن خواهد رسید؟

مسئله دیگر این است که چرا در نظام آموزشی کشور در مقاطع مختلف یک نظم سیستماتیک وجود ندارد که مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه هر سال مانند سیستم فوتبال ۲-۴-۴، ۲ـ۵-۳، ۱-۳-۶، تغییر می کند؟ چرا نظارتی بر دانشگاه فرهنگیان که خروجی آن قرار است جامعه آینده ایران را پرورش دهند وجود ندارد؟

                                 


    

با تشکر از همراهی شما، انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران را از نظرات سازنده خود بی بهره نگذارید.


کمیته روابط عمومی و مستند سازی - ارتباطات رسانه ای



نظرات  (۲)

درود بر مقام معظم رهبری و دانشجویان پیرو ولایت.
سلام. دست برو بچه های این انجمن علمی درد نکنه که برای نیل به یک هدف مقدس، تلاش گروهی خوبی رو شروع کردند. متن دیدار داشجویان با رهبری به خوبی گزیده برداری شده و با توجه به رسالت علمی انجمن علمی دانشجویی، در ادامه مطلب به بخش های علمی سخنان دانشجویان پرداخته شد. موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی