انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران

جمعی از دانشجویان مستعد در کنار هم گرد آمده اند تا در یک فضای دوستانه به اعتلای علمی جمهوری اسلامی ایران کمک کنند. انشاءالله

انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران

جمعی از دانشجویان مستعد در کنار هم گرد آمده اند تا در یک فضای دوستانه به اعتلای علمی جمهوری اسلامی ایران کمک کنند. انشاءالله

رسالت این وبلاگ به عنوان یک مرجع اطلاع رسانی در درجه اول انعکاس فعالیت ها و اقدامات انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران و در اولویت های بعدی، اطلاع رسانی درباره اخبار و مطالب مربوط به رشته حسابداری در سطوح آموزشی و حرفه ای و همچنین فعالیت های مرتبط دانشجویی می باشد.

تبدیل سیستم بانکی به سیستم توزیع کیک ملی

سه شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۳۰ ق.ظ
سیستم بانکی ما به سیستم توزیع کیک ملی تبدیل شده است. بانک ها ، منابع را بین سهامداران خودی، مشتریان ویژه و دولتمردان تقسیم کرده و در نتیجه این اقدام، با کمبود منابع مواجه شده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سیستم بانکی ما به سیستم توزیع کیک ملی تبدیل شده است، گفت: بانک ها، منابع را بین سهامداران خودی، مشتریان ویژه و دولتمردان تقسیم کرده و در نتیجه این اقدام، با کمبود منابع مواجه شده اند .

دکتر محمد قلی یوسفی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) تصریح کرد: سیستم بانکی ما از ابتدا به درستی بنا نشده و سیاست های پولی ما از نظم لازم برخوردار نبوده است .

یوسفی با بیان اینکه بانک ها بخش عمده منابع خود را در مستغلات، مسکن و شرکت هایی که تاسیس کرده اند، به کار می گیرند، گفت:  هم اکنون نیمی از منابع بانکی، به سمت این سه عنصر هدایت شده است ؛ وضعیتی که در آن  دولت و  سهامداران  و مشتریان ویژه راضی اما بخش های تولیدی محروم از این منابع ناراضی اند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در این میان بانک مرکزی هم  نه تنها قادر به حل مشکل سیستم بانکی نبوده بلکه مشکلات را تشدید کرده است.  

 وی افزود: وقتی بخش های واقعی اقتصاد از جمله بازار سرمایه با مشکل جدی مواجه است، طبیعی است که دولت نمی تواند به اندازه کافی مالیات بگیرد و این به رکود در اقتصاد دامن می زند. از طرفی بانک ها به علت ضعف های نظارتی دولت و بانک مرکزی، منابع خود را در مسیرهای نادرست هزینه کرده اند و الان در تنگنای مالی قرار دارند.

یوسفی در ادامه گفتگو با سنا  گفت: الان هم برای جبران قضیه، متاسفانه به جای اصلاح سیستم بانکی یا به جای آنکه منابع را به درستی به سمت بخش صنعت هدایت کنند، مکانیسمی را در پیش گرفته اند که به جای حل مساله رکود بر  متغیر موهوم و نامعلوم تورم و کاهش آن تمرکز کرده اند.

وی با اشاره به اینکه ادامه این روش، آدرس غلط دادن است، اظهار داشت: در کشوری که دولت نقش عمده ای در اقتصاد دارد و ضمن افزایش هزینه های خود با کسری بودجه مواجه است و از منابع بانکی استفاده می کند و تعدیل نرخ ارز هم وسیله ای برای درآمدزایی دولت می شود، نقدینگی بالا می رود و تورم کاهش پیدا نخواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان  اینکه کاهش نرخ تورم در کشور بیش از آنکه اقتصادی باشد سیاسی است، افزود: این پدیده ای است که البته در اقتصاد ایران جدید نیست و همواره وجود داشته است .

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه این وضعیت بحرانی که روز به روز هم وخیم تر شده است ریشه در سیاست های غلط اقتصادی دولتمردان داشته است، افزود: دولتمردان باید متوجه باشند که سیاست های اقتصادی آنها بحران ساز بوده است و اخلاق نیز حکم می کند آنها که در این سیاست ها ناموفق بوده اند، بیایند و  به این شکست اعتراف کنند.

یوسفی در پاسخ به این سوال که فوری ترین اقدام برای خروج از رکود در وضع فعلی چیست، گفت: دولت اگرچه  از نظر تعامل جهانی و مساله هسته ای به توفیقاتی دست یافته، اما متاسفانه این دستاورد مثبت با رویدادهای منفی اقتصادی همزمان شده  است.  بنابراین مسوولان و برنامه ریزان اقتصادی باید هرچه سریع تر تغییر رویه دهند و بر روش های شکست خورده  گذشته اصرار نکنند.

وی خاطر نشان کرد:  اشکال کار این است که همچنان درک درستی از مشکلات اقتصادی ایران وجود ندارد . باید پذیرفت که نمی توان تنها بر اساس نظریات مطرح شده در کتاب های درسی و متون وارداتی برای مشکلات اساسی اقتصاد کشور نسخه پیچید. کلید مشکلات اقتصادی ایران در داخل کشور گم شده است و باید در همین داخل هم آن را جستجو  کرد.  

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بازر سرمایه ایران(سنا)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۴
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی