انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران

جمعی از دانشجویان مستعد در کنار هم گرد آمده اند تا در یک فضای دوستانه به اعتلای علمی جمهوری اسلامی ایران کمک کنند. انشاءالله

انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران

جمعی از دانشجویان مستعد در کنار هم گرد آمده اند تا در یک فضای دوستانه به اعتلای علمی جمهوری اسلامی ایران کمک کنند. انشاءالله

رسالت این وبلاگ به عنوان یک مرجع اطلاع رسانی در درجه اول انعکاس فعالیت ها و اقدامات انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران و در اولویت های بعدی، اطلاع رسانی درباره اخبار و مطالب مربوط به رشته حسابداری در سطوح آموزشی و حرفه ای و همچنین فعالیت های مرتبط دانشجویی می باشد.

جشنواره دانشجوی نمونه هر ساله به مناسبت تقدیر از دانشجویان فعال در حوزه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... در دانشگاه های سراسر کشور، با حضور دولتمردان و مسئولین مرتبط برگزار می شود.
در این گزارش در دو قسمت به توضیحاتی درباره فرآیند انتخاب دانشجوی نمونه برای دانشجویان و جزئیات تغییرات در آیین نامه و ذکر نکاتی در این باب می پردازیم.

بعد از ورود به دانشگاه و آشنایی با تسهیلات و خدمات رفاهی و آموزشی، چیزهای دیگری هم به چشم می‌خورد
که دانشجو را وسوسه می‌کند؛ "دانشجوی نمونه" شدن، یکی از همین جذابیت‌هاست.
جزئیات فرآیند انتخاب دانشجوی نمونه روز گذشته در نشست خبری "بازگشایی بیست و چهارمین جشنواره دانشجویان نمونه" اعلام شد. بر این اساس، اولین حضور دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد در این فرآیند، از مهمترین اظهارات رئیس سازمان امور دانشجویان بود. علی رغم اضافه شدن دانشگاه آزاد و پیام نور اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از کاهش تعداد منتخبین نسبت سال گذشته است.

سال گذشته 60 دانشجو که 20 نفر از وزارت بهداشت و 40 نفر از وزارت علوم معرفی شده بودند، به عنوان دانشجوی نمونه برگزیده شدند اما طبق گقته صدیقی، به دلیل افزایش کیفیت خدمات، احتمالا تعداد منتخبین کمتر شود.

چگونه می‌توان دانشجوی نمونه شد؟

دانشجوی نمونه طبق تعریف آئین نامه مشترک میان وزارت علوم و وزارت بهداشت، فردی است که به لحاظ ویژگی های علمی، فرهنگی، اجتماعی و رعایت شئون دانشجویی سرآمد دانشجویان دیگر باشد؛  این دانشجویان به لحاظ سطح انتخاب به دو دسته تقسیم می‌شوند:

الف) دانشجوی نمونه دانشگاهی

به دانشجویی اطلاق می‌شود که در سطح دانشگاه بالاترین امتیاز را حسب گروه تخصصی و مقطع تحصیلی

در میان شرکت کنندگان دانشگاه محل تحصیل خود کسب و به عنوان دانشجوی نمونه همان دانشگاه انتخاب و معرفی شود.

ب) دانشجوی نمونه کشور

به آن دسته از دانشجویان نمونه دانشگاهی اطلاق می‌شود که به واسطه کسب بالاترین امتیاز در گروه و مقطع، توسط دانشگاه مدارک آنان برای ارزیابی به وزارتین ارسال و در هیات‌های داوری وزارتین مورد ارزیابی و به لحاظ کسب بالاترین امتیاز در گروه تخصصی و مقطع تحصیلی در میان شرکت کنندگان، توسط معاونت‌های دانشجویی/ آموزشی وزارتین به عنوان دانشجوی نمونه کشوری معرفی شوند.

· برای دریافت و مطالعه آئین نامه دانشجوی نمونه اینجــــــا کلیک کنید.

اما ثبت‌نام بیست و چهارمین دوره انتخاب دانشجوی نمونه کشور از 15 دی آغاز شده است و تا 2 بهمن ادامه خواهد داشت. دانشجویان نیز می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه جشنواره دانشجوی نمونه سال 94 به آدرسwww.nemooneh.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.(اینجـــــــا)

نکته قابل توجه در این جشنواره، سهم کمتر دانشجویان علوم‌پزشکی است؛ علی رغم اینکه در وزارت بهداشت تنوع مقاطع تحصیلی بیشتر وزارت علوم است و هر دانشگاه می‌تواند در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای(عمومی)، دکترای تخصصی PH.D و دکترای بالینی(تخصصی) و فوق تخصص، دانشجوی نمونه معرفی نماید، اما دانشجویان علوم‌پزشکی نصف دانشجویان غیر علوم‌پزشکی سهم و شانس برگزیده شدن به عنوان دانشجوی نمونه کشوری را دارند.(اینجــــــــا)

اگر حداقل دو نیمسال تحصیلی را با معدل کل در هر یک از مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته(16)، کارشناسی ارشد(17)، دکترای حرفه‌ای(16) و دکترای تخصصی Ph.D)17) و دکتری تخصصی بالینی(15) گذراندید می‌توانید به آدرس www.nemoneh.behdasht.gov.ir مراجعه و در این رقابت شرکت کنید.

اما جشنواره دانشجوی نمونه سال 1394 با یک سری تغییراتی در آیین نامه همراه بوده است که گویا موجب حذف طیف وسیعی از جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه شده است. ابتدا این تغییرات را از زبان مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم می بینیم و سپس به ذکر چند نکته درباره این تغییرات می پردازیم: 

به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی صدیقی در نشست خبری آیین گشایش بیست و چهارمین جشنواره دانشجویان نمونه که در سازمان امور دانشجویان با حضور قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی و امور مجلس وزارت بهداشت، برگزار شد، با بیان اینکه انتخاب دانشجویان نمونه سال 94 با همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، از ارتقای ساختار اجرایی این فرایند خبر داد و گفت: برای انتخاب دانشجوی نمونه یک شورای عالی جشنواره متشکل از وزرای علوم و بهداشت و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده است.
وی افزود: همچنین یک شورای سیاست گذاری مرکب از معاونان دو وزارتخانه و مدیران مربوطه تشکیل و سعی شده مراحل انتخاب دانشجوی نمونه شفاف سازی شود. 
رئیس سازمان امور دانشجویان از راه اندازی یک سامانه برای ثبت نام متقاضیان خبر داد و گفت:دانشجویان از فردا می‌توانند با مراجعه به سامانه‌ www.nemooneh.gov.ir  نسبت به ثبت نام در جشنواره اقدام کنند.
وی با اشاره به انتخاب دانشجوی نمونه در سال گذشته که در دو مرحله برگزار شد، اظهار کرد: در مرحله اول دانشجوی نمونه در دانشگاه‌ها انتخاب شده و سپس به وزارتین برای مرحله کشوری معرفی می‌شدند که این امر امسال در سطح وسیع تر نسبت به سال گذشته انجام می‌شود و همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی هم مجاز به انتخاب دانشجوی نمونه هستند. 
دکتر صدیقی با اشاره به جوایز دانشجویان نمونه توضیح داد: امسال علاوه بر اعطای جوایز نقدی به برگزیدگان، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بدون آزمون برای آنها نیز فراهم می‌شود.
وی گفت: همچنین برای دانشجویان مقطع دکترا امکان فرصت مطالعاتی خارج از کشور با تامین هزینه صد در صدی توسط وزارتخانه‌ها فراهم و این دانشجویان به بنیاد علمی نخبگان نیز معرفی می شوند.
دکتر صدیقی در مورد حداقل معدل کل دانشجویان نمونه تصریح کرد: حداقل معدل کل دانشجویان مقطع کارشناسی 16، مقطع کارشناسی ارشد 17، ‌دکترای حرفه‌ای 16، دکترای تخصصی 17 و کارشناسی ارشد پیوسته 16 تعیین شده است.
وی افزود: حداقل سابقه دانشجویی در مقطع کارشناسی پس از چهار نیمسال، مقطع کارشناسی ارشد پس از دو نیمسال، مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه‌ای پس از شش نیمسال، مقطع دکترای تخصصی بالینی پس از دو سال و دکترای تخصصی پس از آزمون جامع می توانند در این جشنواره شرکت کنند ضمن اینکه سن داوطلبان نباید بیش از 40 سال باشد.
معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه متقاضیان ثبت نام در سامانه انتخاب دانشجویان نمونه باید حداقل امتیاز آزمون زبان را کسب کنند، در مورد امتیازهای پژوهشی گفت: متقاضیان باید در بخش مقالات، طرح‌های پژوهشی، تالیف کتاب، ترجمه و گردآوری کتاب، اختراع، ابداع و نوآوری، مسابقات و جشنواره‌های علمی دارای امتیاز باشند.
دکتر صدیقی در مورد امتیازات بخش‌های فرهنگی نیز اظهار کرد: دانشجویان باید در فعالیت‌های قرآنی، فعالیت‌ در نهادهای دانشجویی، عضویت در نهادهای نظارتی،‌نشریات دانشجویی، تالیف کتب فرهنگی، فعالیت‌های ادبی و فرهنگی، ایثارگری و فعالیت‌های ورزشی دارای امتیاز باشند.
وی در خصوص دانشجویان معلول گفت: چنانچه دانشجویان معلول موفق به کسب 90 درصد حد نصاب امتیاز شدند با تایید سازمان بهزیستی به آنها10 درصد امتیاز تشویقی اعطا می شود.
دکتر صدیقی در ادامه با اشاره به تشکیل شورای عالی سیاست گذاری و شورای عالی جشنواره گفت: شورای عالی سیاست گذاری متشکل از معاون دانشجویی وزارت علوم، معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان، مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت است.
وی افزود: شورای عالی جشنواره متشکل از وزرای علوم و بهداشت، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونان دو وزارتخانه است و تصمیم نهایی در مورد تعداد دانشجویان و سطح جوایز در شورای سیاستگذاری اتخاذ می‌شود. 
رئیس سازمان امور دانشجویان در مورد کمیته انتخاب دانشجوی نمونه در وزارت علوم توضیح داد: این کمیته متشکل از رئیس سازمان امور دانشجویان، معاون دانشجویان داخل، مدیر کل دانشجویان داخل، ‌مدیر کل فرهنگی وزارت علوم،‌ مدیر کل آموزشی وزارت علوم، مدیر کل پژوهشی وزارت علوم و یکی ازمعاونان دانشجویی دانشگاه‌های تابع وزارت علوم است. 
دکتر صدیقی در مورد اعضای این کمیته در وزارت بهداشت نیز گفت: کمیته انتخاب دانشجوی نمونه در وزارت بهداشت متشکل از معاون فرهنگی اجتماعی و امور مجلس وزیر بهداشت، مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، نماینده معاونت آموزشی وزارت بهداشت،‌ نماینده معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و یک معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت می‌شود. 
وی درخصوص سهمیه وزارت علوم در انتخاب دانشجوی نمونه گفت: هر دانشگاه در هر سه مقطع می‌تواند دانشجویان نمونه خود را در گروه‌های پنچ گانه آموزشی در صورت کسب حدنصاب 60 امتیاز معرفی کند که این سهمیه برای دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور به سه نفر اول در هر گروه، دانشگاه‌های سطح یک نفرات اول و دوم و سایر دانشگاه‌ها نفر اول می‌شود. 
دکتر صدیقی در مورد سهمیه برگزیدگان دانشگاه‌های تابع وزارت بهداشت نیز توضیح داد: هر دانشگاه می‌تواند در گروه‌های پنج گانه نفرات برتر هر مقطع را در یکی دو سال کسب حدنصاب 60 امتیاز معرفی کند و دانشگاه‌های تیپ یک می‌توانند سه نفر از هر مقطع، دانشگاه‌های تیپ دو، دو نفر از هر مقطع و دانشگاه‌های تیپ سه، یک نفر را معرفی کنند.
معاون وزیر علوم در مورد جدول زمان بندی مراحل برگزاری جشنواره دانشجوی نمونه سال 94 توضیح داد: ثبت نام دانشجویان از تاریخ 15 دیماه آغاز شده و تا دوم بهمن ماه ادامه دارد.
 وی به آغاز داوری مرحله دانشگاهی از 10 بهمن اشاره کرد و گفت: این داوری تا یکم اسفندماه ادامه خواهد یافت.
دکتر صدیقی درخصوص معرفی منتخبان دانشگاهی گفت: معرفی منتخبان دانشگاهی از یکم اسفند آغاز و تا هشتم اسفندماه ادامه خواهد داشت.
وی افزود: مقدمات تقدیر از دانشجویان نمونه از 15 فروردین سال 95 آغاز و در 31 فروردین پایان می‌یابد و نهایتا مراسم تقدیر در اردیبهشت ماه سال 95 انجام می‌شود. 
وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان نمونه سال 93، 60 نفر بود در مورد تعداد دانشجویان سال 94 اظهار کرد: عدد نهایی مشخص نیست اما ممکن است تعداد این دانشجویان نسبت به دانشجویان سال 93با هدف ارتقای کیفیت کمتر باشد.
دکتر صدیقی تصریح کرد: در هر صورت سهم وزارت بهداشت یک سوم و سهم وزارت علوم دو سوم است. 
وی  تاکید کرد: همچنین برای افرادی که ممکن است مدتی بعد از ثبت نام فارغ التحصیل شوند این امکان فراهم شده است که در اولین فراخوان بعد از فارغ التحصیلی شرکت کنند. 
رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به تجمعات دانشجویی مجوزدار و نحوه برخورد با این تجمعات اظهار کرد: سازمان امور دانشجویان، شورای مرکزی انضباطی و در واقع آخرین حلقه شورای انضباطی است. یعنی مسائل ابتدا درون دانشگاه‌ها و در شورای بدوی و تجدیدنظر بررسی شده و در موارد خاص به شورای مرکزی ابلاغ می‌شود. 
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: به طور کلی برنامه وزارت علوم این است که فضای شاد دانشجویی ادامه پیدا کند و مسائل مختلف کشور از طریق تضارب آرا به نقد و بررسی گذاشته شود.

به نظر می رسد آیین نامه جدید انتخاب دانشجوی نمونه علیرغم بهبود در بسیاری از بخشها و نحوه امتیاز دهی دارای یک مشکل اساسی می باشد که بخش و سیعی از دانشجویان مستعد را از شرکت در این فرایند مهم دانشجویی حذف میکند. درآیین نامه جدید در قسمت شرایط شرکت کنندگان در بند 2-2 کسب شرط معدل برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در یک مقطع پیش نیز الزامی شده است. بدین صورت که دانشجویان کارشناسی ارشد جهت شرکت در این رقابت علاوه بر داشتن معدل 17 در مقطع کارشناسی ارشد باید حتما در مقطع کارشناسی نیز معدل 16 داشته باشند و دانشجویان دکتری نیز علاوه بر داشتن معدل 17 در این دوره ملزم به دارا بودن حداقل معدل 17 در مقطع کارشناسی ارشد نیز می باشند.
انتخاب دانشجوی نمونه در هر دوره مختص به آن دوره می باشد و اثر دادن سوابق تحصیلی در انتخاب دانشجوی نمونه در دوره تحصیلی بعدی امری بدور از عدالت می باشد. مثلا  یک دانشجوی دکتری با معدل بالای 19 با داشتن سوابق آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شاخص در دوره دکتری تنها به این دلیل که در دوره کارشناسی ارشد معدل 16 داشته قادر به شرکت در جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه نمی باشد. این در حالیست که این فرد در دوره دکتری تلاش بسیاری داشته و کارهای شاخصی انجام داده و می خواهد در دوره دکتری بعنوان دانشجوی نمونه انتخاب شود نه در دوره کارشناسی ارشد، که با توجه به آیین نامه جدید ازداشتن حق شرکت در جشنواره دانشجوی نمونه محروم شده است.
با توجه به اینکه حذف بند 2-2 آیین نامه جدید می تواند کمک کند تا طیف وسیعتری از دانشجویان در این رقابت مهم کشوری شرکت کنند. با این حال در صورتیکه مسئولان امر معتقدند این بند حائز اهمیت می باشند می توان از راهکارهای دیگری جهت افزایش طیف دانشجویان مستعد شرکت کننده و تعدیل این بند آیین نامه استفاده نمود.
اولا: بند 2-2 آیین نامه جدید دارای یک تبصره می باشد که در آن حداقل معدل مقطع پیشین برای دانشجویان دانشگاه های تابعه وزارت بهداشت یک نمره کمتر می باشد، با توجه به اینکه سطح آموزشی دانشگاههای تابعه وزارت علوم و بهداشت بسیار نزدیک هم می باشد می توان حداقل این تبصره را به دانشگاههای تابعه وزارت علوم نیز تعمیم داد تا طیف وسیع تری از دانشجویان اجازه شرکت در این جشنواره دانشجویی را داشته باشند. 
ثانیا: در صورتیکه مبنا بر تاثیر سوابق دوره های قبلی تحصیلی در انتخاب دانشجوی نمونه است می تواند بصورت تلفیقی آموزشی و پژوهشی باشد که عادلانه تر بنظر می رسد. بعنوان مثال می توان به ازاء هر 2 مقاله ISI مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد یک نمره شرط معدل مقطع کارشناسی ارشد را برای دانشجویان دکتری کاهش داد.
امیدوارم مسئولان محترم با توجه به مطالب ذکر شده تلاش لازم را در راستای بهبود آیین نامه جدید مبذول فرمایند، تا طیف وسیعتری از دانشجویان مستعد این مرز و بوم اجازه شرکت در این رقابت مهم دانشجویی را داشته باشند.

گفتنی است زهرا بصیری دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته بیومکانیک ورزشی از گروه آموزشی علوم انسانی به عنوان دانشجوی نمونه کشوری سال 1393 از دانشگاه مازندران انتخاب گردید.


               


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۳
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

دانشجو

وزارت علوم٫تحقیقات و فناوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی