انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران

جمعی از دانشجویان مستعد در کنار هم گرد آمده اند تا در یک فضای دوستانه به اعتلای علمی جمهوری اسلامی ایران کمک کنند. انشاءالله

انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران

جمعی از دانشجویان مستعد در کنار هم گرد آمده اند تا در یک فضای دوستانه به اعتلای علمی جمهوری اسلامی ایران کمک کنند. انشاءالله

رسالت این وبلاگ به عنوان یک مرجع اطلاع رسانی در درجه اول انعکاس فعالیت ها و اقدامات انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران و در اولویت های بعدی، اطلاع رسانی درباره اخبار و مطالب مربوط به رشته حسابداری در سطوح آموزشی و حرفه ای و همچنین فعالیت های مرتبط دانشجویی می باشد.

۱۱ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، به دنبال مجوز اخیر ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص جذب نیروی امریه برای سال ۱۳۹۵، دیوان محاسبات کشور از مشمولان نظام وظیفه دارنده مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته حسابداری جهت خدمت به صورت امریه دعوت به عمل می آورد.
مشمولان نظام وظیفه ای که واجد شرایط اعلام شده در پیوست خبر می باشند می توانند با ارائه درخواست کتبی تا تاریخ ۱۳۹۴/۱۲/۰۱ به دیوان محاسبات استان مورد نظر، دوره نظام وظیفه را در آن دیوان به انجام برسانند.
لطفا جهت دریافت فایل اطلاعیه اینجا کلیک کنید

                                                                                

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۴ ، ۲۲:۴۲
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری
اداره کل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، اسامی 7موسسه فاقد مجوز از وزارت علوم برای برگزاری دوره های آموزش عالی آزاد ، کلاس های آمادگی و آزمونهای بالاتر از دیپلم را اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، موسسات نصیر، سنجش و دانش، دپارتمان راهیان نفت، روانشناسی کوثر، عمران پایه، آموزش مجازی پارس و مدرسه بازرگانی تهران فاقد مجوز از وزارت علوم بوده و فعالیت  این موسسات در زمینه برگزاری دوره های آموزش عالی آزاد ، کلاس های آمادگی و آزمونهای بالاتر از دیپلم بر خلاف قوانین و مقررات است.
 
                                              



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۴ ، ۱۷:۳۷
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری
جایزه اسلامی بید گلی - علیمدد با هدف تشویق دانشجویان حسابداری و مالی به تلاش و پژوهش هرچه بیشتر تشکیل و در اولین دوره آن پایان نامه های برتر از سال 86 تا 88 از تمام دانشگاه های متولی دوره دکترای حسابداری، با انتخاب هیات داوران معرفی شدند.
دوره دوم جایزه با امکان حضور پایان نامه های کارشناسی ارشد که تاریخ دفاع آن ها از 93/07/01 الی 94/06/31 می باشد برگزار خواهد گردید.
فارع التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مالی و حسابداری که تاریخ دفاع آن ها طبق آنچه در فوق آمده می باشد، و علاقه مند به حضور در فرآیند جایزه پژوهشی اسلامی بیدگلی- علیمدد می باشند می توانند با مراجعه به آدرس http://eslamibidgoli.org/ با تکمیل فرم و ثبت پایان نامه خود در این جایزه شرکت کنند.
گفتنی است نام دکتر شهاب الدین شمس از اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران در بین داوران بخش مالی این جایزه به چشم می خورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ دی ۹۴ ، ۱۲:۲۰
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

 دومین همایش ملی حاکمیت شرکتی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با همکاری بورس اوراق بهادار تهران و دانشگاه الزهراء(س) برگزار می شود.

پس از برگزاری موفق اولین همایش ملی حاکمیت شرکتی در راستای تحقق سند چشم‌انداز در اردیبهشت‌ماه 92 و استقبال گسترده و کم نظیر مخاطبان از این همایش، دومین همایش ملی حاکمیت شرکتی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با همکاری بورس اوراق بهادار تهران و دانشگاه الزهراء(س) در 28 و 29 بهمن‌ماه 1394برگزار می‌شود.

همایش حاکمیت شرکتی با درنظر داشتن دو هدف اساسی برگزار خواهد شد؛ اولین هدف، آشنایی شرکت‌ها و مؤسسات با حاکمیت شرکتی است. دومین هدف، مطرح کردن موضوعات روز حوزه مالی در فضای علمی و دانشگاهی کشور از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.

محورهای دومین همایش شامل حاکمیت شرکتی و توسعه اقتصادی، حاکمیت شرکتی و شفافیت، حاکمیت شرکتی و بهبود فضای کسب و کار، حاکمیت شرکتی و قانون‌گذاری، حاکمیت شرکتی و توسعه نظام تأمین مالی، حاکمیت شرکتی و مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، حاکمیت شرکتی و رقابت‌پذیری اقتصاد، حاکمیت شرکتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حاکمیت شرکتی و نظام مدیریت می‌باشد.

کلیه اساتید، دانشجویان و پژوهشگران در این حوزه می‌توانند مقالات خود را از طریق سایت همایش به نشانی www.ircgnc.ir ارسال نمایند.

همچنین علاقه‌مندان برای حضور در دومین همایش ملی حاکمیت شرکتی و یا کسب اطلاعات بیشتر می توانند با دبیرخانه این همایش( دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهراء(س) ) به شماره 88212578-021 تماس و یا به سایت همایش به نشانیwww.ircgnc.ir مراجعه نمایند.

   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۴ ، ۰۸:۲۷
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

                      
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۴ ، ۰۸:۰۷
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری
جشنواره دانشجوی نمونه هر ساله به مناسبت تقدیر از دانشجویان فعال در حوزه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... در دانشگاه های سراسر کشور، با حضور دولتمردان و مسئولین مرتبط برگزار می شود.
در این گزارش در دو قسمت به توضیحاتی درباره فرآیند انتخاب دانشجوی نمونه برای دانشجویان و جزئیات تغییرات در آیین نامه و ذکر نکاتی در این باب می پردازیم.

بعد از ورود به دانشگاه و آشنایی با تسهیلات و خدمات رفاهی و آموزشی، چیزهای دیگری هم به چشم می‌خورد
که دانشجو را وسوسه می‌کند؛ "دانشجوی نمونه" شدن، یکی از همین جذابیت‌هاست.
جزئیات فرآیند انتخاب دانشجوی نمونه روز گذشته در نشست خبری "بازگشایی بیست و چهارمین جشنواره دانشجویان نمونه" اعلام شد. بر این اساس، اولین حضور دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد در این فرآیند، از مهمترین اظهارات رئیس سازمان امور دانشجویان بود. علی رغم اضافه شدن دانشگاه آزاد و پیام نور اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از کاهش تعداد منتخبین نسبت سال گذشته است.

سال گذشته 60 دانشجو که 20 نفر از وزارت بهداشت و 40 نفر از وزارت علوم معرفی شده بودند، به عنوان دانشجوی نمونه برگزیده شدند اما طبق گقته صدیقی، به دلیل افزایش کیفیت خدمات، احتمالا تعداد منتخبین کمتر شود.

چگونه می‌توان دانشجوی نمونه شد؟

دانشجوی نمونه طبق تعریف آئین نامه مشترک میان وزارت علوم و وزارت بهداشت، فردی است که به لحاظ ویژگی های علمی، فرهنگی، اجتماعی و رعایت شئون دانشجویی سرآمد دانشجویان دیگر باشد؛  این دانشجویان به لحاظ سطح انتخاب به دو دسته تقسیم می‌شوند:

الف) دانشجوی نمونه دانشگاهی

به دانشجویی اطلاق می‌شود که در سطح دانشگاه بالاترین امتیاز را حسب گروه تخصصی و مقطع تحصیلی

در میان شرکت کنندگان دانشگاه محل تحصیل خود کسب و به عنوان دانشجوی نمونه همان دانشگاه انتخاب و معرفی شود.

ب) دانشجوی نمونه کشور

به آن دسته از دانشجویان نمونه دانشگاهی اطلاق می‌شود که به واسطه کسب بالاترین امتیاز در گروه و مقطع، توسط دانشگاه مدارک آنان برای ارزیابی به وزارتین ارسال و در هیات‌های داوری وزارتین مورد ارزیابی و به لحاظ کسب بالاترین امتیاز در گروه تخصصی و مقطع تحصیلی در میان شرکت کنندگان، توسط معاونت‌های دانشجویی/ آموزشی وزارتین به عنوان دانشجوی نمونه کشوری معرفی شوند.

· برای دریافت و مطالعه آئین نامه دانشجوی نمونه اینجــــــا کلیک کنید.

اما ثبت‌نام بیست و چهارمین دوره انتخاب دانشجوی نمونه کشور از 15 دی آغاز شده است و تا 2 بهمن ادامه خواهد داشت. دانشجویان نیز می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه جشنواره دانشجوی نمونه سال 94 به آدرسwww.nemooneh.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.(اینجـــــــا)

نکته قابل توجه در این جشنواره، سهم کمتر دانشجویان علوم‌پزشکی است؛ علی رغم اینکه در وزارت بهداشت تنوع مقاطع تحصیلی بیشتر وزارت علوم است و هر دانشگاه می‌تواند در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای(عمومی)، دکترای تخصصی PH.D و دکترای بالینی(تخصصی) و فوق تخصص، دانشجوی نمونه معرفی نماید، اما دانشجویان علوم‌پزشکی نصف دانشجویان غیر علوم‌پزشکی سهم و شانس برگزیده شدن به عنوان دانشجوی نمونه کشوری را دارند.(اینجــــــــا)

اگر حداقل دو نیمسال تحصیلی را با معدل کل در هر یک از مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته(16)، کارشناسی ارشد(17)، دکترای حرفه‌ای(16) و دکترای تخصصی Ph.D)17) و دکتری تخصصی بالینی(15) گذراندید می‌توانید به آدرس www.nemoneh.behdasht.gov.ir مراجعه و در این رقابت شرکت کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۴ ، ۰۹:۳۴
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

مسئله بیکاری فارغ التحصیلان یک چندسال اخیر به عنوان یکی از معضلات اساسی دولت تبدیل شده است، افزایش واحدهای آموزش عالی از یک سو و افزایش استقبال دانشجویان به تحصیلات تکمیلی و نبود بازار کار پس از دوره تحصیلی از جمله مسائلی است که این روزها گریبانگیر مسئولین و از مهمتر خانواده ها شده است.  طبق آماری که اخیرا منتشر شده است، تعداد دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ۵۸۰ هزار نفر، در دکترای تخصصی ۷۳ هزار و ۴۳۷ نفر مشغول به تحصیلی هستند، که این آمار به معنی است که در آینده بسیار نزدیک، حدود ۵۸۰ هزار نفر با مدرک فوق لیسانس و ۷۳ هزار نفر با مدرک دکترای تخصصی به جمع فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جویای کار اضافه می‌‌شوند. از سویی دیگر طبق آمارهای «رسمی» اعلام شده، حدود 6هزار نفر با مدرک دکترای تخصصی (phd) در سطح کشور بیکار هستند و این تعداد هر ساله به آن اضافه می شود؛ البته این مسئله در مقاطع پایین تر «وحشتناک تر» است؛ طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران از نتایج آمار نیروی کار در تابستان 94، بالاترین نرخ بیکاری جوانان زیر 30 سال که اکثر آنها تحصیل کرده هستند، هم اکنون به 48.7 درصد رسیده و این نرخ در مورد زنان 85.9 درصد شده است.

به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این بین تحلیل ها و نظرات زیادی از دلایل این اتفاق مورد بررسی قرار گرفته است؛ روزنامه اطلاعات امروز در گفتگویی با مسعود شفیعی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌‌ای سوالات متفاوتی درباره دلایل بیکاری فارغ التحصیلان پرسیده است.وی معضل بیکاری را خیل عظیم دانش‌آموختگان عنوان می کند و می گوید: انتقال یا خرید فن‌آوری از کشورهای پیشرفته بدون فراگیری دانش‌های صنعتی و تحقیقاتی لازم باعث شده تا صنعت به دلیل عقب‌ماندگی توان جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌ویژه دانش‌آموختگان دانشگاه‌های تراز اول را نداشته باشد.

* تفاوت تربیت دانشجو در ایران و آلمان

وی با تأکید بر اینکه کشورهای توسعه یافته به مقوله ارتباط صنعت و دانشگاه توجه خاص دارند، افزود: برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان دانشجویانی را تربیت می‌کنند که ضمن درس خواندن توانایی ورود به صنعت و آمادگی شغلی را هم داشته باشند و در برخی کشورها هم مانند آمریکا، نیروها در سطح کلان‌ تربیت می‌شوند و پس از آن شرکت‌های صنعتی و تولیدی با جذب و آموزش فارغ‌التحصیلان در یک دوره زمانی آنان را وارد چرخه اشتغال می‌کنند، اما در کشور ما هیچ یک از این مدل‌ها اجرا نمی‌شود.

* بر اثر گسترش تحصیلات تکمیلی هرم نیروی انسانی بیکار در حال تبدیل شدن به فارغ‌التحصیلان بیکار دکتری است

شفیعی تصریح کرد: در دانشگاه‌های ما که عمدتاً عرضه محور هستند مبنای کار به این شکل است که علوم به صورت بنیادی تدریس می‌شود و دانشجویان تئوری‌های لازم را می‌آموزند، در نتیجه صنعت، با فارغ‌التحصیلانی مواجه است که مهارت‌های لازم برای کار را ندارند. بنابراین نمی‌توانند آنان را جذب کنند. وی ادامه داد: این چرخه معیوب باعث شده تا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها کمتر جذب بازار کار شوند و همچنان ادامه تحصیل دهند و دنبال مدرک‌گرایی باشند، متأسفانه بر اثر گسترش کمی تحصیلات تکمیلی هرم نیروی انسانی بیکار در حال تبدیل شدن به فارغ‌التحصیلان بیکار دکتری است.

وی با برشمردن دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان دانشگاه تقاضا محور که ضمن ارتباط با صنعت، نیروهای متخصص برای بازار کار تربیت می‌کند، گفت: در کشورهای پیشرفته به ازاء هر پنج نفر تکنسین یک لیسانس وجود دارد، اما در کشور ما به ازاء هر پنج کارشناس یک نفر کاردان تربیت شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: البته ذکر این نکته ضروری است که به دلیل نگاه نادرست به لحاظ فرهنگی به مدرک کاردانی و کم اهمیت شمردن آن، حتی کسانی که تکنسین‌های ماهری تربیت شده‌اند، تلاش می‌کنند تا در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند.

                                

* فرهنگ سازی غلط توسط رسانه درباره هنرستان ها

وی با اشاره به رسوخ این نگاه نادرست فرهنگی در مدارس ادامه داد: متأسفانه در جامعه ما این طور جا افتاده که هنرستان‌ها در سطح پایینی قرار دارند. به همین دلیل دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در هنرستان‌ها را دارند با عواقب این نگاه مواجه‌اند. دکتر شفیعی اظهار داشت: بسیاری از والدین معتقدند که اگر فرزندشان در هنرستان تحصیل کند، این‌گونه القاء می‌شود که از علم یا هوش کمتری نسبت به دیگر دانش‌آموزان برخوردار است. کما این‌که سیستم آموزش و پرورش در سطح کلان سیستم‌ حفظیات است و هنوز کسانی در دانشگاه‌های تراز اول قبول می‌شوند که حفظیات بهتری دارند.

وی گفت: در میان خانواده‌ها اگر دانش‌آموزی نمره ریاضی بالایی بگیرد تشویق می‌شود و البته که یادگیری ریاضی باعث گسترش ذهن می‌شود، اما باید یاد گرفت که یادگیری مهارت را هم باید در کنار نخبگی قرار داد و این مهم با پرورش خلاقیت دانش‌آموزان و مهارت محور تربیت کردن آنان امکان‌پذیر است. رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تأکید بر فرهنگ سازی از طریق رسانه‌ها برای اصلاح نگاه نادرست فرهنگی به هنرستان‌ها اظهار داشت: فرهنگ‌سازی در این خصوص که نیروهای مهارتی اصلاً جایگاه کمتری از نیروهای با مدرک بالای دانشگاهی ندارند و حتی یک تکنسین ماهر و مؤثر در چرخه اقتصادی بهتر از فارغ‌التحصیل دکتری است که جایگاهی در بازار کار ندارد، ضروری است.

* در تولید مقاله اولیم اما آیا صاحب فن‌آوری‌ برای کاربردی کردن این مقالات هستیم؟

وی با خاطرنشان کردن ضرورت تصاحب فن‌آوری‌های روز برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت:کشور ما در تولید مقاله در پایگاه‌های علمی در منطقه در رتبه اول و گاهی دوم قرار دارد، اما آیا ما صاحب فن‌آوری‌های لازم برای کاربردی کردن این مقالات هستیم؟ در تولید فن‌آوری به این معنا که سیستمی را طراحی کنیم، بسازیم و بفروشیم چه جایگاهی در دنیا داریم؟

دکتر شفیعی افزود: در کشورهای پیشرفته به ازاء هر 10 هزار مقاله و پایان نامه ارشد و دکتری، حداقل 10 ثبت اختراع وجود دارد. این نشان دهنده تبدیل علم به فن‌آوری در این کشورها است.

وی تصریح کرد: تبدیل علم به ثروت و ایجاد ارزش‌ افزوده در کشورهای پیشرفته توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که برای تبدیل ایده به بازار تولید باید فن‌آوری و دانش اصلی صنایع را یاد بگیریم و عقب ماندگی‌های صنعتی را جبران کنیم، در غیر این صورت ما فقط برای صنعت به نیروهای تعمیرکار، بهره‌بردار و نگه‌دار احتیاج داریم و هرگز نمی‌توانیم از دانش نیروهای تحصیلکرده بهره بگیریم.

         

* هیئت علمی‌های ما کارآفرین نیستند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: این دانشگاه به منظور افزایش سطح علمی فن‌آوری و کارآفرینی با مشکل جذب مدرس و اعضای هیئت علمی مواجه است. اکثر اعضای هیئت علمی که اخیراً جذب می‌شوند از دانشگاه‌های عرضه محور فارغ التحصیل شده و آشنایی خوبی با تئوری‌ها دارند، اما تجربه لازم را در کاربردی کردن علوم ندارند و در اصطلاح کارآفرین نیستند درمقابل مدرسان قدیمی اگرچه با علوم جدید کمتر آشنایی دارند که البته آن هم به دلیل کارکردن طی سالیان متمادی است، اما دارای تجربیات فنی لازم هستند. وی با توجه به ساختار قدیمی مدرسان دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر اساس سیستم آموزش و پرورش، افزود: این دانشگاه در جذب مدرسان با مشکل انتشار مقاله توسط متقاضیان جذب هیئت علمی مواجه است.

به این معنا که یکی از کشورهایی که ما برای جذب مدرس از آنجا اقدام کرده‌ایم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آلمان است، اما چون این افراد بیشتر علوم کاربردی آموخته‌اند و کمتر مقاله نوشته‌اند در ساختار مقاله محوری جذب هیئت علمی دانشگاه‌های کشورمان جایی ندارند.

* دانشگاه ها به جای ارتباط با صنعت، تحویل دهنده مدرک دکتری شده اند

دکتر شفیعی با انتقاد از تغییر مسیر دادن برخی از دانشگاه‌های تقاضا محور گفت: متاسفانه به مرور زمان برخی از دانشگاه‌هایی که برای ارتباط با صنعت طراحی شده‌اند، از مأموریت اولیه خود جدا شده و به دانشگاه‌های عرضه محور و تحویل دهنده مدرک دکتری تبدیل شده‌اند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تأکید بر این که اکثر پروژه‌های تحصیلات تکمیلی ربطی به صنعت ندارند، تصریح کرد: لزوماً در پروژه‌هایی که زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه را فراهم می‌کند، مقاله و فرمول ریاضی نیست و این نکته‌ای است که دانشگاه‌های ما حاضر به پذیرش آن نیستند.

در حالی که به دلیل تنگناهای مالی دانشگاه‌ها مجبورند قسمتی از بودجه مورد نیاز را از طریق ارتباط با صنعت تأمین کنند‌. وی افزود: در مسیر تبدیل ایده به محصول باید دانشگاه‌های تقاضا محور مانند دانشگاه فنی حرفه‌ای تربیت نیروهای تکنسین یا کارشناسان فنی کاربردی را بر عهده گیرند و دانشگاه‌های عرضه محور باید پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان را بر مبنای قراردادهایی که با صنعت دارند، تعریف کنند. البته که صنایع هم باید به دانشگاه‌ها اعتماد لازم را داشته باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ دی ۹۴ ، ۱۵:۲۷
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری
در تاریخ 1394/09/14 روزنامه کیهان مقاله ای تحت عنوان "رد پای استارت آپ های امریکایی به کجا می رسد؟" منتشر کرد که در پی آن دکتر علینقی مشایخی -رئیس سابق دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و از مشاهیر مدیریت کشور - و همچنین دانشگاه صنعتی شریف عنوان کردند که در این مقاله ایشان متهم شده اند و هر یک جداگانه دست به قلم شده و در دفاع از خود نامه ای به روزنامه کیهان ارسال داشتند. متن مقاله و نامه های مزبور را در زیر می خوانید:
(با کلیک بر روی عناوین مقاله و نامه ها به منبع خبر ارجاع داده می شوید) 
 

رد پای استارت آپ‌های آمریکایی به کجا می‌رسد؟

پیش از این از نقش مهم تسهیل‌گری باند «ن.ج» در وزارت ارتباطات برای ایجاد حلقه‌های ضدحاکمیتی در حوزه فناوری‌های نوین مبتنی بر وب و راه‌اندازی چرخه آمریکایی استارت آپ‌های آمریکایی نوشتیم اما پروژه مهم وزارت خارجه آمریکا برای فتح سیاسی- اجتماعی ایران تا سال 2025، نیازمند همکاری عوامل بیشتری در داخل ساختار نظام است. امروز یک کانون قدرت مهم دیگر در پرونده استارت آپ‌های آمریکایی را فاش می‌کنیم. 
استعمار فناورانه نوین
«استارت آپ»  یک عبارت به معنای ایجاد حلقه‌های ابداعی کسب و کار نوین با تمرکز بر فناوری است. ذاتا نوعی کارآفرینی مثبت قرن بیست و یکمی است و به واسطه هزینه پایین راه‌اندازی اولیه، راهکار مناسبی برای نجات جوانان بیکار تحصیلکرده از بحران‌های شغلی محسوب می‌شود. اما آنچه که اکنون به شدت مورد انتقاد است واگذاری حلقه‌های آموزش، راه‌اندازی و مدیریت کسب و کارهای نوین به جمعی از مدیران آمریکایی است که خود به این موضوع معترفند که با استراتژی مذکور جوامع مختلف را به مستعمره جدید نظام سرمایه‌داری تبدیل کرده‌اند. کار به این شکل است که ابتدا چرخه اشتغال اشغال شده و سپس به واسطه ایجاد بحران‌های اقتصادی خود ساخته و گروگان‌گیری معیشت مردم، مسیر ایجاد تغییرات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دلخواه ریل‌گذاری می‌شود.
دست در جیب ایرانی!
رویه مذکور کاملا جهان سومی تعریف شده است به نحوی که به طور مثال شرکت گوگل، به عنوان مبدع برگزاری دوره‌های «استارت آپ» در سه روز آخر هفته در جوامع هدف، با هزینه کرد ناچیز موفق شده به بزرگ‌ترین مالک ایده‌های نوین فناورانه در جهان تبدیل شود. ایده‌های پول‌سازی که حاصل عصاره تفکرات نخبگان ملت‌های مختلف است و به واسطه یک سرمایه‌گذاری چند هزار دلاری در آغاز زایش طرح، گوگل دست کم تا 30 درصد سود خالص پروژه را از آن خود می‌کند و در بسیاری از موارد پیش از بهره‌برداری اولیه، به کل طرح را از مالک محلی می‌ستاند! این جدید‌ترین شیوه استعماری نظام سرمایه‌داری است و متاسفانه آگاهی مردم و حتی برخی دولت‌های عقب‌مانده از عواقب برون سپاری حلقه‌های کسب و کار به  دزدان کراواتی فکر و سرمایه بسیار کم است. 
رونمایی از ساختار نفوذ
در ایران سه مرکز پیشرو و شناخته شده به عنوان «شتاب‌دهنده استارت آپ‌ها» با هدف شناسایی و به اصطلاح حمایت از طرح‌های برگزیده وجود دارد. این مراکز به واسطه ملیت آمریکایی بخشی از مربیان و ارتباط ساختاری آشکار با گوگل و برخی از دیگر شرکت‌های سیلیکون ولی- دهکده فناوری‌های آمریکا- به عنوان حامیان مالی استارت آپ‌ها، دانسته یا نادانسته مجری پروژه نفوذ به حساب می‌آیند. از جمله این مراکز می‌توان به کانون کارآفرینی ایران، آواتک و مرکز کارآفرینی شریف وابسته به دانشکده اقتصاد این دانشگاه اشاره کرد. 
قدیمی‌ترین مرکز داخلی در این حوزه از دانشکده اقتصاد شریف سربرآورد. دانشکده‌ای که از ابتدا نیز با حمایت یکی از اساتید مشهور مبلغ و مروج سرمایه‌داری به نام «ع.ن.م» مدیریت شناسایی، تربیت و اعزام گروهی از جوانان نخبه ایرانی به مراکز ضد ایرانی توطئه‌ساز در آمریکا را عهده دار بود. ع.ن. م مدیر عالی رتبه و طراح بخش داخلی پروژه‌های وزارت خارجه آمریکا و داووس به شمار می‌رود و پیش از این حلقه‌های اقتصادی- اجتماعی سرشاخه‌های برگزیده تشکیلات «رهبران جوان جهانی» یا «YGL» از جمله سیامک نمازی را در قالب ایجاد ساختارهایی همچون «IBS»، «انجمن بین‌المللی مدیران ایرانی»، «آریانا»، «بریج» و کانون کارآفرینی شریف در کنار مجموعه بزرگی از سازمان‌های مردم نهاد وابسته به بیگانه، به وجود آورده است. دولت قبل پس از فتنه 88 و لو رفتن پایگاه مذکور، در رفتاری نه چندان منطقی رای به تعطیلی «دانشکده اقتصاد و مدیریت شریف» به عنوان پایگاه مروج دستورالعمل‌های نظام سرمایه‌داری در حوزه اقتصاد کشور داد. اما به نظر می‌رسد بهترین مسیر برای مبارزه با این اقلیت سرمایه سالار، حذف دست آلوده آنها از مسیر کارشکنی اقتصادی با آلوده‌سازی نخبگان داخلی و شبکه‌سازی اجتماعی است.
از کنگره اعتدال تا کارآفرینی آمریکایی
هر سه کانون شتاب‌دهنده مذکور از منظر ساختاری به صورت غیررسمی توسط یک لابی قدرتمند نفوذی در داخل یکی از مراکز عالی تحقیقاتی نظام حمایت می‌شوند. به نحوی که به طور مثال فرزند مشاور مرکز مذکور از اعضای هیئت موسس هر سه مرکز به شمار می‌رود و پدرش نیز عضو هیئت امناء و رئیس هیئت مدیره است! چند عضو دیگر هیئت امناء مرکز مورد نظر نیز از اعضای همین مرکز تحقیقاتی حاکمیتی به شمار می‌روند.
 اما اوضاع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید رئیس هیئت امناء کانون کارآفرینی ایران، کسی نیست جز «ح. م»؛ وزیر بدسابقه و پرونده‌دار دولت هاشمی رفسنجانی که احتمالا به واسطه برخی روابط خاص توفیق راه‌اندازی مهم‌ترین مرکز شتاب دهنده «استارت ‌آپ ویکند آمریکایی» در ایران را یافته است. 
«محسن م»، فرزند برگزارکننده همایش «تبیین مفهوم اعتدال»، چند سالی است که برخلاف سایر اعضای خانواده خود به ایران بازگشته است. وی به عنوان مدیر شتاب‌دهنده آواتک در یک جمع رسمی به حضار می‌گوید: «در سال ۲۰۱۴ در کشور ما اولین شتاب‌دهنده‌ها راه‌اندازی شدند و غیر از آواتک شتاب‌دهنده‌ای با نام دیموند در دانشگاه شریف نیز شکل گرفته است.»
 ارتباط ساختاری سه شتاب‌دهنده اولیه که همگی با مربیان آمریکایی – اروپایی فعالیت خود را آغاز کردند با تیم مروج نظامات سرمایه‌داری در ایران به حدی است که آواتک در ابتدا دفتر خود را در کوی دانشگاه، طبقه پنجم ساختمان نوساز دانشکده نفت بنا نهاد.
ترمیم ساختار اجتماعی فتنه 88
دیگر عضو مهم هیئت مدیره کانون کارآفرینی «علیرضا امیدوار» است که از شرکای قدیمی سیامک نمازی و بیژن خواجه‌پور در مجموعه «گروه آتیه» به شمار می‌رود و موسس مرکز ترویج حاکمیت مسئولیت شرکتی به عنوان یکی دیگر از نهادهای حامی نظام سرمایه‌داری در ایران نیز هست! مرکزی که پیش از این کیهان به طور مبسوط به افشای نقش آن در اجرای طرح و سیاست‌های غیرملی در کشور پرداخته است.
 امیدوار مدیر شرکت نفت و گاز شل در ایران بوده و در ایام دلالی‌های نفتی شرکت آتیه بهار برای «م.ه»، عضو هیئت مدیره و شریک نمازی‌ها بوده است. امیدوار هم اکنون علاوه بر نقش‌آفرینی در ساختار اقتصادی پروژه آمریکایی «تغییر ایران»، در حوزه تخصصی نمازی‌ها یعنی «مدیریت سازمان‌های مردم نهاد» نیز فعال است و به «ف.د» رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در همین رابطه به صورت رسمی «مشاوره» می‌دهد! فعالیت بی‌محابای امیدوار در ایران در پروژه‌های جدید وزارت خارجه آمریکا و جان به در بردن وی از عواقب فتنه 88 با وجود اسناد و داده‌های آشکار همکاری وی با باند نمازی- خواجه‌پور حقیقتا باید برای نهادهای امنیتی کشورمان معمایی باشد.
نفوذ مستمر در ارکان نظام 
قابل توجه است که «علیرضا امیدوار» و «بیژن خواجه‌پور» پیش از این در مجموعه  کتاب‌های «پژوهش‌های راهبردی در توسعه اقتصاد ایران» پژوهشگر گروه اقتصاد مرکز تحقیقات عالی نظام معرفی شده‌اند و اولین بار «کارگاه ترویج مسئولیت حاکمیتی» را در همین مرکز برگزار نمودند. امیدوار در این کتاب، از قول باقر نمازی که متواضعانه یکی از فعالین ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها معرفی شده، طرح مذکور را رفع‌کننده نگاه «استعماری و استثماری» به شرکت‌های نظام سرمایه‌داری معرفی کرده و آن را «خنثی‌کننده دیدگاه‌های افراطیون» نسبت به سرمایه و سرمایه‌داری می‌داند. 
استحاله مرکز استقلال اقتصادی
با وجود اهمیت پروژه نفوذ در مرکز تحقیقات عالی نظام، پیش قدم شدن دانشگاه شریف به عنوان زایشگاه نسخه‌های بومی اقتصادی، در زمینه‌سازی برای اجرای پروژه تمام آمریکایی استارت آپ‌ها فاجعه‌ای غیر‌قابل باور است.  به نظر می‌رسد دانشکده اقتصاد شریف به اندازه‌ای دچار ضعف محتوایی شده که ایده ساده و ابتدایی برگزاری دوره‌های کارآفرینی مبتنی بر وب را در رفتاری ضدملی، به استارت آپ گرایند گوگل آمریکا واگذار می‌کند و همچون مفهوم وارونه «خصوصی سازی» کارگزارانی، از عبارت واگذاری پروژه به «نخبگان ایرانی» در توصیف روند مذکور بهره می‌برد تا حساسیت‌های احتمالی که با عنوان «برخی تنگ‌نظری‌ها» به آن اشاره می‌شود را کم‌اهمیت و غیرقابل قبول جلوه دهد.
البته مشخص نیست فعالیت نیروهای عملیاتی همچون«رویا ر.» مدیر شبکه‌سازی اجتماعی انگلیس، «بابک د.» مشاور بانک جهانی و سازمان ملل یا «لیلی ص.» عضو هیئت مدیره تشکیلات ضدایرانی نایاک و پایا به عنوان مربی در پروژه مذکور دقیقا چه ارتباطی با «نخبگان ایرانی» دارد؟! 
 اهمیت ماجرا در این است که برخی از مدعی‌ترین اساتید در حوزه کارآفرینی و اشتغال بومی، از پس طراحی و راه‌اندازی یک دوره عملیاتی چرخه دانشگاه و صنعت پس از سال‌ها ارتباط ساختاری با دانشگاه‌های آمریکایی و کانادایی و انگلیسی برنیامدند و سرانجام حلقه مذکور را دربست به آمریکایی‌ها واگذار کردند! 
ریل‌گذاری فتنه‌های اقتصادی بزرگ
شاید دقیقا به همین دلیل است که «ع.ن.م» تا این اندازه مورد توجه داووس قرار دارد و بنا بود اردیبهشت امسال مدیران شبکه «YGL» بلافاصله پس از حضور در تهران، میهمان وی در دانشکده اقتصاد و مدیریت شریف شوند. سفری که به واسطه هوشیاری دیرهنگام نهادهای امنیتی با تلاش مضاعف رسانه‌ها بالاخره کنسل شد!
دیگر اشکال ساختاری مهم شتاب‌دهنده‌های آمریکایی انتقال سهم مالکیت ایده‌های ایرانی فعال و موفق در بازار ایران به سهامداران مستقر در ایالات متحده است. به این ترتیب با وجود این که ساختار مذکور در ایران و بدست برخی نخبگان ایرانی در ظاهر اداره می‌شود مدیریت و حاکمیت اقتصاد حتی در جزئی‌ترین بخش‌ها از دست خواهد رفت. این همان طرحی است که پیش از این نمازی‌ها با مشارکت «آلبرشت فریشن اشلاگر» اتریشی، در ابتدای دهه 80 عملیاتی ساختند و از طریق شرکت‌های گروه آتیه میلیاردها دلار از اوراق بهادار و سهام صنایع ایرانی را به نام سرمایه‌گذاران نامعلوم اروپایی- آمریکایی سند زدند. نتیجه این افزایش قدرت کارشکنی‌های اقتصادی گسترده در بازار ایران پس از شکست بخش میدانی فتنه 88 شد. هم اکنون برخی خانواده‌های خاندان پادشاهی سعودی به واسطه شیرین‌کاری تیم نمازی، مالک بخش‌های گسترده‌ای از صنایع غذایی ایران هستند و به سادگی می‌توانند در بورس و بازار نقش‌آفرینی منفی کنند.
اردوها و پارتی‌های مختلط
 استارت آپی
شتاب‌دهنده‌ها به سرعت در حال زاد و ولد هستند و در کشاکش فعالیت انحصاری آنها فضای چندانی برای رشد و توسعه تشکیلات سالم و بومی متشکل از مدیران صنایع و سرمایه‌گذاران وطنی باقی نمانده است که بدون فاش کردن ایده‌های جوانان تحصیلکرده و با استعداد ایرانی در برابر «گرگ های سیلیکون ولی»، به ایجاد حلقه‌های سالم کارآفرینی و حفظ نخبگان در داخل کشور، بیاندیشند.
سبک برگزاری استارت آپ ویکندهای گوگل پس از افزایش حساسیت‌ها بر نحوه مدیریت برخی دانشگاه‌ها در حوزه روابط فرهنگی دانشجویی به سرعت در حال تغییر است. برگزاری «اردو های مختلط استارت آپی» توسط شتاب‌دهنده‌ها مشابه پروسه گوگلی اجرا شده در ترکیه و اصرار بر برگزاری «پارتی‌های شبانه» و انتشار تصاویر سبک زندگی ضدایرانی بخش قابل توجهی از مربیان «آمریکایی- ایرانی» دوره‌های کسب و کار آمریکایی، شاید از دغدغه‌هایی با اولویت پایین تر به حساب آید. اما باید توجه کنیم هدف از اجرای عملیات پرخطر مذکور از ابتدا نیز مدیریت «حلقه نخبگان» کشور به دست دشمن با انگیزه مهم ایجاد «تغییرات ماندگار» در حوزه سیاست و گسست نسلی مدیران جوان آینده انقلاب بوده است. 
به این ترتیب می‌توان تعمد مدیران ارشد شتاب‌دهنده‌های آمریکایی در انتشار سبک زندگی غربی و رفتار خلاف عرف ایرانی را تحلیل کرد. 
ترمز شتاب‌دهنده‌های آمریکایی را بکشید!
استارت آپ‌های آمریکایی باید با عجله زیاد متوقف شوند! این موضوعی نیست که الزام آن لزوما برآمده از دغدغه‌های امنیتی باشد. پروسه شکار نخبگان ایرانی، پروژه زاد و ولد نسلی نظام سرمایه‌داری، مهندسی حوزه اشتغال و عملیات برای «تغییر سیاسی- اقتصادی» جامعه مستقل ایرانیان موضوعی نیست که رعایت شانیت، سطح مقام و منزلت شبکه نفوذ منجر به تحمل‌پذیری آن شود.
چرخه بومی اشتغال مبتنی بر فن‌آوری به هر حال در ایران شکل خواهد گرفت و بیرون کردن استارت آپ‌های آمریکایی نه تنها خللی در مسیر رشد و بالندگی جامعه ایرانی ایجاد نمی‌کند بلکه به واسطه حذف آلودگی‌های ساختاری و دست کثیف نظام سرمایه‌داری به تبیین راهکارهای بومی، قابل اتکا و استقلال آفرین نیز منجر خواهد شد. این همان مسیر مهم «پیشرفت درون زاد» است که دشمن علاقه‌ای به حرکت قطار انقلاب در آن ندارد و ترجیح می دهد راهکارهای آینده اقتصاد ایران همواره از «جعبه پاندورا» نظام سرمایه‌داری خارج شود تا به دنبال آن امکان ضربه‌زنی به زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی ایران رزرو باقی بماند. 
روزنامه کیهان- 1394/09/14

جناب آقای شریعتمداری 
مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان

به دنبال درج مطلبی در تاریخ 94/9/14 در آن روزنامه با عنوان "رد پای استارت آپ های امریکایی به کجا می رسد؟" توجه جنابعالی را به نکات زیر جلب می نماید: 
محیط علمی و مقدس دانشگاه برای موفقیت در پیشبرد مرزهای دانش و تربیت نیروی انسانی مسلط به آخرین تحولات جهانی علم و فناوری و افزایش ظرفیت علمی جامعه الزاماتی دارد. شکوفایی استعدادها و ذهنهای خلاق، ظهور ایده‌های نو و آزمودن آنها برای تبدیل ایده به عمل، مرهون تضارب اندیشه، تحمل ایده‌های ناهمگون، نقد سازنده الگوهای رایج، تعاملات بین‌فرهنگی و بین‌المللی است. پیشرفت علمی بناچار باید در فضایی غیر سیاسی و امن و خارج از رقابت های مخرب غیر علمی صورت گیرد. 
اینگونه به نظر می‌رسد که آن جریده محترم در زمینه توسعه استارت آپ‌ها و فعالیت‌های مشابه، نگرانی‌هایی دارد که مطلب منتشر شده نیز تاییدکننده چنین برداشتی است. لازم به توضیح است که حسب سیاست‌های کلی نظام و اهداف چشم‌انداز کشور بخش قابل توجهی از اساتید، پژوهشگران، و دانشجویان دانشگاه بی‌وقفه برای تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی تلاش می‌کنند و این بهترین راهبردی است که می توان با استفاده از آن فضای مناسبی را برای ادامه فعالیت نخبگان و کارآفرینی ایشان در داخل کشور فراهم کرد. استارت‌آپ به معنای ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان جدید یکی از ده‌ها قالب مختلفی است که در دانشگاه‌های کشور برای نزدیک کردن ایده‌های دانشگاهیان به عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تبدیل کردن یک ایده به یک شرکت دانش‌بنیان به هیچ عنوان مفهوم جدیدی نیست و بیش از یک دهه اولویت اصلی کشور و دانشگاه صنعتی شریف بوده است. مهم‌تر آنکه توسعه شرکت‌های دانش بنیان، در سال‌های اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار داشته و این مهم از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با جدیت پیگیری می شود. در صورتیکه جنابعالی و همکارانتان نکات و مطالب قابل دفاعی در برخی موارد خاص داشته باشید، طرح موضوع در فضای عمومی، بدون توجه به نظرهای علمی و کارشناسی، به حرکت کلی این جریان لطمه وارد خواهد کرد. بدیهی است که برای پیگیری موارد خاص جنابعالی و همکارانتان خواهید توانست استدلال‌ها و شواهد خود را با مقامات و سازمان‌های مسئول در میان گذاشته و از این طریق به وظیفه اسلامی و میهنی خود عمل کنید.
دانشگاه صنعتی شریف همواره به اساتید خود به خاطر اهتمام علمی با هدف توسعه مرزهای دانش از درون و وطن دوستی آنها بالیده است و ریاست دانشگاه وظیفه خود می داند که از یک یک نهادهای وابسته به این دانشگاه و تک تک اعضای محترم هیات علمی آن دفاع کرده و قدردان زحمات بی دریغ آنها باشد. به خصوص در مورد اساتید بزرگوار و دانشکده‌ای که تعداد تربیت شدگان ایشان در عرصه‌های مختلف اقتصادی و مدیریتی کشور از شمار گذشته و منشاء تحولات و موفقیت‌های قابل توجهی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و هموطنان عزیزمان هستند. دانشکده مدیریت و اقتصاد در طول پانزده سال فعالیت خود با جذب فارغ‌التحصیلان نخبه کشور و آموزش آنان با جدیدترین مفاهیم علمی در جلوگیری از مهاجرت نخبگان بسیار موثر بوده و آموزش مدیران مجرب سازمان‌های مهم در صنایع مختلف نیز با استقبال چشمگیر مدیران و کارشناسان دلسوز کشور روبرو شده است. این دانشکده با اهتمام جدی نسبت به پژوهش و مشاوره در مسائل مدیریتی و اقتصادی کشور تا کنون دوازده دوره کنفرانس بین المللی مدیریت را با مشارکت اساتید و پژوهشگران محترم دانشگاه‌های مختلف و با استقبال مدیران و کارشناسان صنایع کشور برگزار نموده است. در خاتمه یادآور می‌شود که ضرورت سرعت بخشی به پیشرفت علمی و فناوری کشور ایجاب می‌کند همه نهادهای مسئول و رسانه‌ها تلاش کنند تا عرصه مقدس علم از حاشیه‌های لطمه زننده به دور مانده و نهادی پیشتاز مانند دانشگاه صنعتی شریف در محیطی امن، به افتخار آفرینی‌های خود در عرصه جهاد علمی بپردازد. 
دانشگاه صنعتی شریف

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ دی ۹۴ ، ۲۳:۳۳
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

روز گذشته بود که خطیب جمعه تهران با هشدار نسبت به بیکاری گفت: بیکاری در کشور بیداد می‌کند؛ اعلام این مسئله از تریبون نماز جمعه می تواند حاوی مسائل بسیاری مهمی باشد.

به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «تب» درس خواندن که از دهه 80 به بعد با توجه به سیاست هایی که در آن زمان اجرا شد و فضای جامعه جوان کشور را به خود درگیر کرد، طی سال های اخیر به نظر می رسد در حال تبدیل شدن به یک بحران است؛ افزایش تعداد دانشگاه ها، افزایش ظرفیت رشته ها بدون در نظر گرفتن بازار کار کشور و هجوم جوانان برای کسب مدرک، این روزها به جای اینکه دردی از خانواده ها را دوا کرده باشد باعث هزینه بر سر آنها شده است.

روزنامه تفاهم در گزارشی درباره همین مسئله می نویسد؛ آمارها نشان می‌دهد از هر دو نفر که به دانشگاه رفته‌اند یکی هدفی نداشته و خانه‌نشین شده، میلیون‌ها نفر فقط برای مدرک درس خوانده‌اند و نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل به ۶۵.۵ درصد رسیده است.

                                                            


به گزارش مهر، موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان در سال های اخیر یکی از چالش‌های بزرگ کشور در مسئله بیکاری شده و دولت ها مرتبا پیرامون آن سخن می گویند. با این وجود، حل مسئله بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی چند راه مشخص دارد که غیر از آن کار خاصی نمی توان کرد و نباید امیدوار به حل مشکلات اشتغالی جوانان درس خوانده بود. اولا اینکه باید روند رو به رشد ورود به دانشگاه و رقابت شکل گرفته بین دانشگاه های مختلف در جذب دانشجو متوقف شود، آموزش ها کیفی و بر اساس نیاز بازار کار باشد و عملکرد جزیره‌ای آموزش عالی کشور و بی توجهی به نیازهای روز بازار کار نیز اصلاح شود.

همچنین از زمان مدرسه به بچه ها بیاموزند که دانشگاه رفتن آخر آرزو و بالاترین درجه موفقیت نیست و بسیاری اتفاقا اگر راه دانشگاه را نروند در آینده فرد موفقی خواهند بود. به جای برگزاری دوره‌های نمایشی آموزش شغلی در مدارس، اقداماتی عملی در این زمینه صورت گیرد و مسئله مهارت شغلی برای فرزندان کشور مهم جلوه داده شده و مباحث تئوریک تحصیلی به سمت مباحث عملی و مهارتی سوق یابد. در مدارس به افراد کمک شود تا با شناسایی استعدادها و علایق شان در آن مسیر گام بردارند و روند به نحوی باشد که فرد در پایان دوره متوسطه، دورنمای روشنی از آینده شغلی برای خود داشته باشد و خلاصه اینکه فرد با اطمینان خاطر بداند باید در چه مسیری گام بردارد. سوال این است که چگونه میلیون ها نفر و دقیقا ۵ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۳۲۲ نفر حاضر شده اند چند سالی از عمر و هزینه خود را صرف دانشگاه ها کنند، آنگاه در کنج خانه بنشینند و دست روی دست بگذارند. اگر چنین می اندیشیده اند، دیگر چرا به دانشگاه رفته و وقتشان را تلف کرده اند؟

                               


همچنین این وظیفه دولت ها و سیاست گذاران را گوشزد می کند که بسیاری از زنان دیگر آن نگاه سنتی گذشته و خانه نشینی را ندارند و باید زمینه های مناسب تری برای کار و فعالیت‌های اقتصادی آنها در جامعه فراهم شود.جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار درباره اوضاع بیکاری در رشته های مختلف تحصیلی نشان می دهد که در برخی از رشته ها مانند علوم رفتاری و اجتماعی با نرخ بیکاری ۱۹.۷ درصد، بازرگانی و امور اداری با ۱۹.۵ درصد، حقوق ۲۱.۸ درصد، علوم زیستی ۲۲ درصد، علوم طبیعی ۲۲.۴ درصد، کامپیوتر ۳۹.۹ درصد، صنعت و فرآوری ۳۲ درصد، معماری و ساختمان ۲۵.۹ درصد، کشاورزی، جنگلداری و شیلات با ۲۲ درصد و محیط زیست با ۴۹.۱ درصد؛ بالاترین میزان بیکاری فارغ التحصیلان وجود دارد.

بیکارترین و پُرکارترین رشته‌های دانشگاهی
همچنین در برخی رشته ها مانند تربیت معلم با ۸ درصد، روزنامه نگاری ۸.۸ درصد، بهداشت ۷.۹ درصد، خدمات امنیتی ۸.۴ درصد و خدمات حمل و نقل با ۱۰.۸ درصد اوضاع بهتری برای اشتغال و جستجو برای کار وجود دارد. بنابراین طبق این آمارها، افراد باید دقت خوبی برای انتخاب رشته های دانشگاهی و پرهیز از رشته های اشباع شده داشته باشند.البته این وظیفه دانشگاه ها و دولت ها است که باید جلوی جذب دانشجو در برخی رشته ها را دستکم برای چند سال بگیرند، ظرفیت جذب برخی رشته ها را کاهش دهند، دروس ارائه شده در رشته ها را به روزرسانی کرده و به صورت کلی، دغدغه کاهش آمار ورود به دانشگاه ها و یا رتبه جذب دانشجو در بین سایر دانشگاه ها را نداشته باشند چون اینها در آینده جامعه و فرزندان این مرز و بوم مربوط می شود.

                                


نامناسب بودن وضعیت فارغ التحصیلان و عجیب بودن آمارها در این بخش وقتی بیشتر خودنمایی می کند که بدانیم از مجموع ۶ میلیون و ۸۶ هزار مرد فارغ التحصیل دانشگاهی، ۳ میلیون و ۲۶۲ هزار نفر شاغل و تنها ۴۸۷ هزار نفر در جستجوی شغل هستند. مابقی به تعداد ۲ میلیون و ۳۳۶ هزار نفر خانه نشین شده و کاملا غیرفعال هستند!در بین زنان نیز از مجموع ۵ میلیون و ۳۰۵ هزار زن فارغ التحصیل دانشگاهی، یک میلیون و ۲۸۲ هزارنفر شاغل بوده و ۵۴۶ هزار نفر در جسجوی شغل هستند. از سویی موضوع با اهمیت تر این است که ۳ میلیون و ۴۷۶ هزار زن به دانشگاه رفته و درس خوانده اند تا خانه نشین شوند و هیچ فعالیتی در جریان اقتصادی کشور نداشته باشند.

نرخ عمومی بیکاری زنان و مردان فارغ التحصیل دانشگاهی کشور هم اکنون ۱۸.۵ درصد بوده، در عین حال نرخ بیکاری مردان ۱۳ درصد و این نرخ در مورد زنان درس خوانده ۶۵.۵ درصد است. نکته اینکه تعداد زنان درس خوانده در جستجوی شغل در حال حاضر از تعداد مردان درس خوانده در جستجوی شغل بیشتر است! هم اکنون ۵.۸ میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی معادل ۵۱.۰۲ درصد غیرفعال بوده و هیچ نقشی در بازار کار کشور ندارند، ۴.۵ میلیون نفر معادل ۳۹.۹ درصد شاغل و ۱.۰۳ میلیون نفر معادل ۹.۱ درصد نیز بیکار هستند. محیط زیست با ۴۹.۱ درصد بالاترین درصد بیکاری را در کنار رشته علوم کامپیوتر با ۳۹.۹ درصد و رشته صنعت و فرآوری با ۳۲ درصد دارا است. کمترین نرخ بیکاری مربوط به رشته بهداشت با ۷.۹ درصد است.

از مجموع فارغ التحصیلان کشور ۵۳.۴ درصد مرد هستند که از این میزان، ۶۱.۶ درصد فعال (۸۷ درصد شاغل و ۱۳ درصد بیکار) و ۳۸.۴ درصد نیز غیرفعال هستند. زنان ۴۶.۶ دررصد کل فارغ التحصیلان کشور را تشکیل می دهند که از این میزان ۳۴.۵ درصد فعال (۷۰.۱ درصد شاغل و ۲۹.۹ درصد بیکار) و ۶۵.۵ درصد غیرفعال اقتصادی هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ دی ۹۴ ، ۱۶:۱۲
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

نخستین همایش «مالی اسلامی»، صبح  روز ۶ دی ماه با حضور رئیس کل بانک مرکزی در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

دکتر ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، در نخستین همایش مالی اسلامی که صبح روز یکشنبه 6 دی برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های ‌نظام مالی اسلامی اظهار کرد: از جمله این ویژگی‌ها کارآیی و اخلاق‌محور بودن بازار مالی اسلامی به ویژه بانکداری اسلامی است.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که از ابتدای تصویب قانون عملیاتی بانکی بدون ربا در سال 62 با وجود همه فراز و نشیب‌ها در این زمینه با قاطعیت می‌گویم دستاوردهای ما در عرصه بانکداری اسلامی قابل عرضه در عرصه بین‌المللی است، اما متاسفانه تجربیات خود را کمتر به بیرون از مرزها عرضه می‌کنیم.

دکتر سیف تأکید کرد: بنده معتقد نیستم در کشورهای دیگر در مورد بانکداری اسلامی اتفاق خاصی نیفتاده است اما ما حرف‌های نو می‌زنیم و می‌توانیم دستاوردهای خود را عرضه کنیم. همین نظام بانکداری اسلامی کنونی ما کامل نیست اما باید نقاط ضعف را برطرف کرده و مشکلات اجرایی را حل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی به موضوع نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل این روزها این است که چرا نرخ سود بانکی پائین نمی‌آید؛ در گذشته برای مدتی نرخ سود کمتر از تورم بود و اکنون نرخ سود از تورم تبعیت نکرده و به صورت افراطی مثبت است اما نرخ سود 25 درصدی قابل قبول نیست.

ایشان اظهار کرد: یکی از مواردی که تاکنون استفاده نکرد‌ه‌ایم و اکنون در حال استفاده هستیم این است که صورت مالی بانک‌ها شامل دو صورت مالی علی‌الحساب در دوره مالی و سود قطعی در دوره مالی است و چون نتیجه عقود اسلامی در پایان دوره محاسبه می‌شود، قرار شد بانک‌ها سودی را به صورت‌ علی‌الحساب پرداخت کنند اما در پایان دوره مابه‌التفاوت پرداخت شود.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: در ابتدا حجم مصرفی در عقود اسلامی بسیار ناچیز بود به همین دلیل بانک‌ها سود علی‌الحسابی که پرداخت می‌کردند از بازده عقود بیشتر بود، اما ما به یکباره همه عملیات بانکی را منطبق بر عقود اسلامی کردیم این وضعیت برای چند سال مناسب بود اما الان چند سال است که خبری از مابه‌التفاوت نیست چون رقم سود علی‌الحساب بسیار بیشتر از عقود اصلی سپرده‌گذار است که در پایان سال محاسبه می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر هم قرار است هبه شود این اقدام از جیب سهام‌دار انجام می‌شود اما باید دید که آیا سهام‌دار راضی است یا نه چرا که این حق تک تک سهامداران است و لذا این اشکالی بزرگ است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک موظف است پیش‌بینی‌های خود را دقیقا انجام داده و با حاشیه امن پیشنهاد خود را به هیئت‌مدیره ببرد و براساس آن نرخ سود علی‌الحساب را تعیین کند، اما این نرخ نمی‌تواند بیشتر از سود پیش‌بینی شده باشد. متأسفانه یکی از عواملی که اجازه کاهش نرخ سود را نمی‌دهد رقابت‌های غلط در نظام بانکی است.

وی اظهار کرد: اکنون این موضوع در حال ابلاغ به بانک‌هاست که باید به آن مقید باشند تا نظام بانکی به انحراف نرود. بحث دیگر کاهش دستوری نرخ سود در شورای پول و اعتبار است که به دلیل تنگناهای مالی کشور حدود 45 درصد منابع بانکی منجمد است و صرفا بقیه منابع دیگر می‌توانند عقود اسلامی در قالب تسهیلات ارائه شود و معلوم است که این نظام بانکی با این وضعیت نمی‌تواند کارآیی داشته باشد.

دکتر سیف در پایان گفت: بانک مرکزی تصمیم گرفته به بازار بین بانکی ورود کند تا موضوع نرخ سود را با مکانیسم بازار حل کند و ما معتقدیم نحوه محاسبه نرخ سود باید نرخ تورم بعلاوه یک یا دو درصد باشد و بیشتر از آن قابل قبول نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ دی ۹۴ ، ۰۰:۰۲
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری