انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران

جمعی از دانشجویان مستعد در کنار هم گرد آمده اند تا در یک فضای دوستانه به اعتلای علمی جمهوری اسلامی ایران کمک کنند. انشاءالله

انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران

جمعی از دانشجویان مستعد در کنار هم گرد آمده اند تا در یک فضای دوستانه به اعتلای علمی جمهوری اسلامی ایران کمک کنند. انشاءالله

رسالت این وبلاگ به عنوان یک مرجع اطلاع رسانی در درجه اول انعکاس فعالیت ها و اقدامات انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران و در اولویت های بعدی، اطلاع رسانی درباره اخبار و مطالب مربوط به رشته حسابداری در سطوح آموزشی و حرفه ای و همچنین فعالیت های مرتبط دانشجویی می باشد.

۱۲ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است


معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس؛
"کمیته راهبری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)" تشکیل شد
سازمان بورس و اوراق بهادار "کمیته راهبری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)" را متشکل از نمایندگان معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان حسابرسی، جامعه حسابداران رسمی ایران، سازمان امور مالیاتی و برخی از خبرگان مالی در حوزه بازار سرمایه و حرفه حسابداری و حسابرسی، تشکیل داد.
حسن امیری، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان خبر فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: این کمیته در راستای بسترسازی اجرای سیاست‌های دولت برای توسعه بازار سرمایه در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بازار اوراق بهادار، ارتقای جایگاه شفافیت اطلاعاتی کشور از منظر بین‌المللی، فراهم کردن امکان استفادۀ مؤثرتر از فناوری‌هایی چون XBRL جهت افزایش شفافیت اطلاعات و ضرورت حرکت به سوی پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه سازماندهی کمیته راهبری IFRS یکی از اولویت ‌های ویژه این سازمان در مسیر حرکت به سوی پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS)، بوده است، گفت: جلسات این کمیته امسال طی دو نوبت در مرداد و مهر ماه، برگزار شد که از جمله مهمترین تصمیمات این جلسات، تشکیل کارگروه‌های "فنی و تخصصی"، "آموزش" و "ارزش‌های منصفانه" تحت نظارت کمیته راهبری به منظور پیگیری و اجرای تخصصی امور و نیز تدوین نقشه راه پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)، بود.
عضو هیئت‌مدیره و معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس در پایان با اشاره به ضرورت مشارکت فعال شرکت‌ها، حسابرسان و نهادهای ذیربط در اجرای این پروژه ملی گفت: افزایش آگاهی استفاده‌کنندگان از پروژه پیاده‌سازی IFRS مورد تاکید و توجه سازمان بورس و اوراق بهادار است. بر همین اساس بخشی از سامانه رسمی سازمان بورس به این پروژه اختصاص یافته و اطلاع‌رسانی در خصوص تصمیمات، اقدامات و رهنمودهای کمکی جهت اجرای مناسب پروژه صورت می‌پذیرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۸:۴۲
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

          

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۴ ، ۰۱:۱۳
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری
بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا»
رهبر معظم انقلاب در ابتدا با اشاره به اینکه نیروی انسانی جوان یک کشور ثروت واقعی آن کشور به حساب می آید، متوسط سطح هوشی بالای ایرانیان را یک دارایی ارزشمند خواند و یادآور شد جمهوری اسلامی ایران متکی به خود است و درون زاست لذا حضور نخبگان در عرصه های سیاسی، علمی و اجتماعی را یک فرصت تلقی می کند در حالی که رژیم های گوناگون عالم مثل رژیم پهلوی این جور نیستند و حضور نخبگان در درون کشور را نمی خواهند. وی در ادامه به ذکر چند سفارش پدرانه به نخبگان و جوانان صاحب اندیشه پرداخت:

                                                      


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۴ ، ۱۱:۴۰
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

برای بهبود وضعیت بورس در شرایط فعلی باید بانک مرکزی به کمک بورس آمده و خط اعتباری برای خرید سهام در اختیار بانکها قرار دهد.

حسین خزلی خرازی- مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،برای خروج بورس از رکود راهکاری ارائه داد و گفت: اگر دولت قبول دارد که بازار سرمایه به وضعیت بحرانی رسیده است چاره ای نیست جز اینکه بانک مرکزی خط اعتباری با اهرم معاملات اعتباری جهت تقویت طرف تقاضا به بازار سرمایه ارائه دهد.

وی افزود: بنابراین برای خروج از این شرایط باید بانک مرکزی برای کمک به بورس آمده وخط اعتباری مشخصی در اختیار بانکها قرار داده و بانکها این خط را در اختیار سرمایه گذاران حقوقی برای خرید اعتباری سهم قرار دهند.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه در کشورهای مختلف دنیا این روش مورد استفاده قرار می گیرد، اضافه کرد: در گذشته بارها جلساتی برای تزریق نقدینگی به بورس تشکیل شده است اما بانک مرکزی می تواند با ارائه خط اعتباری، به بانکها برای دادن اعتبار مجوز دهد این در حالی است که همزمان با سیاست های انقباظی بانک مرکزی در چند سال گذشته به هیچ عنوان اجازه این کار را صادر نکرده است.

خزلی خرازی تصریح کرد: با دادن خط اعتباری طرف تقاضا تقویت شده و تمایل سهامداران به خرید افزایش می یابد، بنابراین در شرایط فعلی روش معقولی است که طرف تقاضا تحریک شده و فروشنده ها دست از فروش برداشته و خریداران بالقوه به سمت خرید متمایل می‌شوند.

این کارگزار با سابقه بورس خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بازار خودش رشد بنیادی داشته باشد باید وضعیت درآمد و تولید شرکتها بهبود پیدا کند این در حالی است که با وضعیت حاکم بر اقتصاد و قیمت‌های جهانی تصور نمی کنم در سال 1394 تحول بنیادی در بازار سرمایه ایجاد شود مگر اینکه مفاد برجام تصویب و اجرایی شود.

به گفته مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی اثرات اقتصادی و عینی رفع تحریم ها در صورتهای مالی شرکتها در نیمه دوم سال آینده نمایان می‌شود، اما اگر تحریم‌ها از آذر ماه برداشته شود، ممکن است بورس از لحاظ روانی روند حرکتی خود را آغاز کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۰۲:۳۱
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

زاهدی پاسخ داد:

مهم‌ترین عامل کاهش شتاب رشد علمی کشور چیست؟


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین عامل در کاهش شتاب رشد علمی کشور، بحث‌های مدیریتی است.

دکتر محمدمهدی زاهدی در گفتگو با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کاهش تولیدات علمی به عوامل مختلفی مرتبط است که یکی از این عوامل مهم بحث‌های مدیریتی و استفاده بهینه از امکانات کشور است که در حال حاضر در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: متاسفانه همکاری ضعیف دانشگاه ها با دستگاه‌هایی که می‌توانند در رشد تولیدات علمی کشور نقش مؤثری داشته باشند، عامل دیگری است که در کاهش رشد تولیدات علمی کشور نقش بسزایی دارد.

وی به عوامل دیگری در کاهش رشد علمی کشور اشاره کرد و افزود: محیط دانشگاه‌ها به جای اینکه اولویت اول‌شان دغدغه‌های علمی و توسعه علم و فناوری در کشور باشد، دغدغه‌های اول شان مسائل سیاسی، باندی و جناحی است که متأسفانه در یک مقطع زمانی هم شاهد این مسئله بودیم که در حال حاضر آثار آن را در تولیدات علمی کشور مشاهده می کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به بودجه پژوهشی و تأثیر آن بر رشد علمی کشور اشاره کرد و افزود: بودجه و سرانه پژوهشی در کشور تأثیر فراوان و مستقیمی بر رشد علمی کشور دارد.

وی با ذکر مثالی، ادامه داد: تا پایان برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود که 37 درصد از سهم پژوهشی به (GDP) برسد و سهم دولت از این 2 درصد باشد که در حال حاضر سهم دولت فوق‌العاده پایین است به طوری که 5/0 درصد است.

دکتر زاهدی به بودجه پژوهشی سال جاری اشاره کرد و گفت: مجلس در نظر دارد که 1 درصد از بودجه‌های دولتی به بحث پژوهشی و حداقل 1 درصد (GDP) اختصاص یابد و برای همین مکانیزمی را تعریف کردیم تا ان‌شاءالله با این مکانیزم بودجه به‌درستی تقسیم شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۴ ، ۱۵:۳۱
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

         

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۴ ، ۰۶:۳۶
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری
سیستم بانکی ما به سیستم توزیع کیک ملی تبدیل شده است. بانک ها ، منابع را بین سهامداران خودی، مشتریان ویژه و دولتمردان تقسیم کرده و در نتیجه این اقدام، با کمبود منابع مواجه شده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سیستم بانکی ما به سیستم توزیع کیک ملی تبدیل شده است، گفت: بانک ها، منابع را بین سهامداران خودی، مشتریان ویژه و دولتمردان تقسیم کرده و در نتیجه این اقدام، با کمبود منابع مواجه شده اند .

دکتر محمد قلی یوسفی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) تصریح کرد: سیستم بانکی ما از ابتدا به درستی بنا نشده و سیاست های پولی ما از نظم لازم برخوردار نبوده است .

یوسفی با بیان اینکه بانک ها بخش عمده منابع خود را در مستغلات، مسکن و شرکت هایی که تاسیس کرده اند، به کار می گیرند، گفت:  هم اکنون نیمی از منابع بانکی، به سمت این سه عنصر هدایت شده است ؛ وضعیتی که در آن  دولت و  سهامداران  و مشتریان ویژه راضی اما بخش های تولیدی محروم از این منابع ناراضی اند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در این میان بانک مرکزی هم  نه تنها قادر به حل مشکل سیستم بانکی نبوده بلکه مشکلات را تشدید کرده است.  

 وی افزود: وقتی بخش های واقعی اقتصاد از جمله بازار سرمایه با مشکل جدی مواجه است، طبیعی است که دولت نمی تواند به اندازه کافی مالیات بگیرد و این به رکود در اقتصاد دامن می زند. از طرفی بانک ها به علت ضعف های نظارتی دولت و بانک مرکزی، منابع خود را در مسیرهای نادرست هزینه کرده اند و الان در تنگنای مالی قرار دارند.

یوسفی در ادامه گفتگو با سنا  گفت: الان هم برای جبران قضیه، متاسفانه به جای اصلاح سیستم بانکی یا به جای آنکه منابع را به درستی به سمت بخش صنعت هدایت کنند، مکانیسمی را در پیش گرفته اند که به جای حل مساله رکود بر  متغیر موهوم و نامعلوم تورم و کاهش آن تمرکز کرده اند.

وی با اشاره به اینکه ادامه این روش، آدرس غلط دادن است، اظهار داشت: در کشوری که دولت نقش عمده ای در اقتصاد دارد و ضمن افزایش هزینه های خود با کسری بودجه مواجه است و از منابع بانکی استفاده می کند و تعدیل نرخ ارز هم وسیله ای برای درآمدزایی دولت می شود، نقدینگی بالا می رود و تورم کاهش پیدا نخواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان  اینکه کاهش نرخ تورم در کشور بیش از آنکه اقتصادی باشد سیاسی است، افزود: این پدیده ای است که البته در اقتصاد ایران جدید نیست و همواره وجود داشته است .

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه این وضعیت بحرانی که روز به روز هم وخیم تر شده است ریشه در سیاست های غلط اقتصادی دولتمردان داشته است، افزود: دولتمردان باید متوجه باشند که سیاست های اقتصادی آنها بحران ساز بوده است و اخلاق نیز حکم می کند آنها که در این سیاست ها ناموفق بوده اند، بیایند و  به این شکست اعتراف کنند.

یوسفی در پاسخ به این سوال که فوری ترین اقدام برای خروج از رکود در وضع فعلی چیست، گفت: دولت اگرچه  از نظر تعامل جهانی و مساله هسته ای به توفیقاتی دست یافته، اما متاسفانه این دستاورد مثبت با رویدادهای منفی اقتصادی همزمان شده  است.  بنابراین مسوولان و برنامه ریزان اقتصادی باید هرچه سریع تر تغییر رویه دهند و بر روش های شکست خورده  گذشته اصرار نکنند.

وی خاطر نشان کرد:  اشکال کار این است که همچنان درک درستی از مشکلات اقتصادی ایران وجود ندارد . باید پذیرفت که نمی توان تنها بر اساس نظریات مطرح شده در کتاب های درسی و متون وارداتی برای مشکلات اساسی اقتصاد کشور نسخه پیچید. کلید مشکلات اقتصادی ایران در داخل کشور گم شده است و باید در همین داخل هم آن را جستجو  کرد.  

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بازر سرمایه ایران(سنا)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۴ ، ۰۱:۳۰
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

روابط عمومیانجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه مازندران به نقل ازکمیته آموزش در راستای تقویت بنیه علمی دانشجویان و به جهت اینکه اطلاع رسانی در این زمینه را رسالت خود می داند، اطلاعیه زیر را به سمع و نظر علاقه مندان می رساند:

گروه مالی و سرمایه گذاری شریف کارگاه آموزشی «تجزیه و تحلیل صورتهای مالی(دوره مقدماتی)» را در تاریخ 15 و 16 مهرماه 1394، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از ساعت 08:30 الی 16:30برگزار می نماید.

                

                                           


                                                      


جهت دریافت تقویم آموزشی گروه مالی و سرمایه گذاری شریف اینجا کلیک نمایید .


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۴ ، ۲۱:۰۳
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

                                                 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۴ ، ۰۸:۵۲
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری

      

در صورتی که شرایط اقتصادی به سبب رفع تحریم ها بهبود پیدا کند و اثرات واقعی آن در بازار مشاهده شود، این موارد موجب خواهد شد تا سودآوری و عملکرد شرکت ها تحت تاثیر قرار گیرد و در نتیجه آن، میزان p/e بازار به حدود 8 می رسد. 

توافق هسته ای هرچند نتوانست بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد اما کارشناسان پیش بینی می کنند با اجرای واقعی برجام و رفع تحریم ها به مرور زمان بازار سهام متاثر از رونق در بخش اقتصاد، با رشدی آرام و پایدار مواجه خواهد شد.

به گزارش انجمن علمی دانشجویی جسابداری و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علیرضا مستقل، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تدبیرگران فردا با اشاره به انتظارات سهامداران از اجرایی شدن عملی توافق برجام گفت: آغاز رفع تحریم ها و اجرای برجام چشم انداز روشنی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت و تاثیر این اتفاق ها در بازار سرمایه میان مدت و بلند مدت است.

وی در خصوص تاثیر میان مدت و بلند مدت اجرای توافق برجام و رفع تحریم ها بر بازار سرمایه گفت: ممکن است در قدم اول بازار سهام دچار هیجان و تصمیم های لحظه ای شود اما بعد از مدتی تاثیر هیجانی و احساسی در بازار سرمایه کاهش می‌یابد و کم کم به صورت منطقی و با تحلیل مناسب با آن برخورد خواهد شد. اما از آنجایی که تحلیل‌ها مثبت خواهد بود و کلیت اقتصاد مسیر رو به رشدی را طی می‌کند، بازار سرمایه نیز صعودی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه میزان p/e بازار سرمایه در حال‌حاضر حدود  پنج مرتبه است، بیان کرد: در صورتی که شرایط اقتصادی به سبب رفع تحریم‌ها بهبود پیدا کند و اثرات واقعی آن در بازار مشاهده شود، این موارد موجب خواهد شد تا سودآوری و عملکرد شرکت‌ها تحت تاثیر قرار گیرد و در نتیجه آن، میزان p/e بازار به حدود ۸ می‌رسد.

مستقل در ادامه بیان کرد: البته باید توجه داشت که آثار واقعی رفع تحریم‌ها پس ۶ماه تا یک سال در کشور نمایان می‌شود. از سوی دیگر می‌توان امیدوار بود که سرمایه‌گذاران خارجی نیز به اقتصاد ایران وارد شوند و در نتیجه، بازار سرمایه نیز از رونق برخوردار شود.

وی در ادامه به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: در شرایط امروز سرمایه‌گذاران تازه‌وارد از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سبدگردان‌ها وارد بازار سهام شوند تا بازار سرمایه را دچار هیجان نکنند و از ضررهای احتمالی نیز جلوگیری کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۴ ، ۰۹:۲۳
روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی حسابداری